Erhverv
0

Latter og comedy er den nye ryste-sammen-oplevelse i erhvervslivet

Hos Improv Comedy Copenhagen bliver virksomheder trænet i improvisation, der skal styrke evnen til at kommunikere, idéudvikle og tage initiativ.

HR-direktører fra en stor virksomhed i Malaysia i gang med en øvelse, der skal styrke deres indbyrdes samarbejde. På workshoppen undervises de i at blive gode til at sige ja til hinanden. Foto: Improv Comedy Copenhagen/Mihai Dan Mustea

Hos Improv Comedy Copenhagen (ICC) samles 21 nervøse HR-direktører i en rundkreds. De skal hoppe, tale og grine sig igennem halvanden times workshop.

Det er HR-direktører fra Malaysias største virksomhed, der samtidig er en af verdens 500 største virksomheder, som er rejst til Danmark for at lære om improvisation og værdierne på det danske arbejdsmarked.

Improv Comedy Copenhagen åbnede i august 2016 og har specialiseret sig i amerikansk improvisationsteater. På ICC bliver store virksomheder undervist i improvisation, der skal gøre dem dygtige til at håndtere flere forskellige situationer i erhvervslivet.

Improv comedy har hurtigt fået medvind i USA, hvor mange virksomheder bruger det til at skabe et positivt og inspirerende arbejdsmiljø. Til workshoppen bliver medarbejderne udfordret på forskellige måder, for det er netop, når man er ude af sin comfort zone, at man lærer allerbedst og allermest, mener Stefan Pagels Andersen, der er medstifter af Improv Comedy Copenhagen.

»Det er grænseoverskridende at lave noget, man ikke har styr på. Vi griner sammen og prøver at komme over den her frygt. Det, der ofte sker, når du først har taget et skridt ud i det uvisse, er, at du finder ud af, det ikke er helt så farligt. Når det lykkes, blomstrer folk på en helt ny måde,« siger Stefan Pagels Andersen.

Der er mange forskellige scenarier, hvor improv comedy kan bruges på arbejdspladsen. Det kan eksempelvis være, hvis der sker en sammenlægning af to afdelinger i virksomheden, fortæller Stefan Pagels Andersen.

To afdelinger har måske to vidt forskellige måder at arbejde på, og det kan skabe nogle udfordringer, der kan være svære at løse.

I den situation gennemgår ICC nogle øvelser, der skaber en fællesskabsfølelse og giver medarbejderne et fælles sprog, mens de lærer at bygge videre på hinandens idéer.

En vigtig sætning i improv comedy er "ja, og …".

Med den sætning accepterer man den præmis, ens partner har sat, og samtidig bygger man videre på scenariet. Stefan Pagels Andersen opfordrer deltagerne til at sige ja til sine kollegers idéer og bygge videre på dem. Her opstår de bedste idéer, mener han.

»Der er altid en årsag til, at en medarbejder kommer med forslag, om det så er for at gavne den enkelte medarbejder eller flere. Hvis den første reaktion er at sige nej, kan man gå glip af nogle ellers gode og unikke muligheder,« siger Stefan Pagels Andersen.

En anden situation, hvor improvisation kan hjælpe, er hvis et salgsteam skal finde ud af, hvordan de kommunikerer eksternt og får et samlet budskab ud. I den situation sætter ICC fokus på præsentationsteknikker og public speaking, hvor underviserne låner teknikker fra scenen.

ICC forsøger med øvelserne samtidig at skabe en ny kultur i erhvervslivet, hvor medarbejdere tager mere initiativ og tør tage flere chancer.

»Det skal være okay at fejle. Hvis vi ikke er villige til at tage risici, kan vi ikke få succes. Vi vil gerne fjerne frygten for at fejle, for det skal ikke holde os tilbage fra at tage nogle chancer, der måske kan skabe vækst og succes,« siger Stefan Pagels Andersen.

BRANCHENYT
Læs også