Erhverv

Kinesernes svar på Amazon er klar til at indtage Danmark

Kinesiske Alibaba vil tilbyde danskerne at handle alt fra frisk frugt til brugte dæk på deres hjemmeside.

Skaberen af Alibaba, Jack Ma, jubler ved børsnoteringen i New York i 2014. Nu er han klar til at erobre det danske marked. Foto: Mark Lennihan Foto: Mark Lennihan

Når danskerne går på nettet for at handle, benytter mange sig ofte af amerikanske Amazon. Det vil en kinesisk konkurrent nu lave om på.

Det skriver Politiken.

Internetgiganten Alibaba vil til at erobre markedsandele uden for Kina, særligt i Europa. Dermed kan danskerne se frem til at kunne benytte verdens største internethandelsfirma. Målt på værdien af de varer, der handles, er Alibaba større end både Amazon og eBay.

I fjor skrev grundlæggeren af Alibaba, Jack Ma, i et brev til sine aktionærer, at »Om 20 år håber vi at betjene to mia. kunder fra hele verden, støtte 10 mio. profitable selskaber og skabe 100 mio. arbejdspladser,«

Den størrelse får Alibaba brug for, hvis de skal erobre det danske marked. Ifølge Henrik Theil, kommunikationschef i Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), er det vigtigt, at Alibaba ikke spiser danskerne af med dårlige kinesiske kopiprodukter, hvis de skal blive den største onlinebutik i Danmark.

»Det vil handle om at opbygge tillid hos de danske forbrugere, og det vil kræve en stor indsats, men omvendt har Alibaba størrelsen til at kunne gennemføre de ting, der er nødvendige,« siger Henrik Theil til Politiken.

FDIH har lavet en opgørelse, som viser, at danskerne sidste år gjorde omkring 27 pct. af deres detailkøb online. Et tal, foreningen regner med vil stige til 50 pct. i løbet af de næste 10 år.

For tre år siden blev Alibaba børsnoteret i USA. Børsintroduktionen indbragte virksomheden over 25 mia. dollars i det, som fortsat er den største børsnotering i historien.

Blandt andet står Alibaba bag rekorden for største omsætning på en enkelt dag for onlinehandel. På dagen hvor kineserne markerer singles day, omsatte Alibaba i 2016 for 121,4 mia. kr. på 24 timer. Til sammenligning brugte amerikanerne i 2015 godt 27 mia. kr. ifølge analysefirmaet comScore. på den såkaldte Cyber Monday, der er USA's største dag for indkøb online.

BRANCHENYT
Læs også