Erhverv
BREAKING

Kinesisk skyggeboykot er en økonomisk mavepuster for Sydkorea

Kina har indledt en kommerciel skyggeboykot af Sydkorea på grund af missilkrisen. Bilindustrien og turismen er hårdt ramt. Alene salget af Hyundai-biler faldt i marts med 45 pct.

Lotte Mart har, enten tvunget af myndighederne eller frivilligt, presset af forbrugerboykotter, lukket 85 af sine 99 forretninger i Kina. Foto: AP

SINGAPORE - Den kommercielle romance mellem Kina og Sydkorea var en af de positive historier i begyndelsen af dette årti.

De handelsmæssige forbindelser blomstrede. Industrien samarbejdede. Fødevarerne flød over grænserne. Turisterne strømmende til, og Kina blev hurtigt Sydkoreas største handelspartner. En overraskende hurtig optøning af de iskolde relationer, der havde eksisteret siden Korea-krigenes afslutning midt i 1950’erne. Kinas markedsøkonomiske udvikling passede betydeligt bedre til det sydkoreanske temperament end til det nordkoreanske. Så mens Kina fortsat plejede den politiske alliance med styret i Pyongyang, indtog Sydkorea en stærkere og stærkere kommerciel position i forhold til Kina...

BRANCHENYT
Læs også