Erhverv
0

MatematikFessor får millioner til at erobre udlandet

Millioninvestering fra Vækstfonden skal hjælpe EduLab med at gøre verdens børn bedre til matematik.

Adm. direktør Kasper Holst Hansen og maskotten for matematikfessor.dk arbejder for at gøre verdens børn bedre til matematik. Foto: PR-EduLab

De fleste danske skoleelever kender allerede programmet MatematikFessor, som det danske firma EduLab står bag.

Programmet er også allerede inde på det norske og svenske marked, og nu har Vækstfonden investeret et tocifret millionbeløb i virksomheden, så endnu flere børn kan blive bedre til matematik.

»Vi har nogle fantastisk dygtige lærere i Danmark, og EduLab medvirker til at indpakke den kompetence i et format, som kan sælges til andre lande. Den store opbakning fra matematiklærere i de danske grundskoler beviser, at EduLab kan gøre en forskel i undervisningen,« udtaler Jesper Lilledal, Investment Director i Vækstfonden, i en pressemeddelelse.

Om EduLab
  • Er stiftet af iværksætteren Kasper Holst Hansen i 2006, med en vision om at gøre verdens børn bedre til matematik.
  • Virksomheden har siden 2010 haft en gennemsnitlig vækst i brugen af undervisningsportalen Matematikfessor.dk på 10 pct. om måneden.
  • I dag bruger 75 pct. af de danske folkeskoler portalen i den daglige undervisning.
  • 75.000 elever logger dagligt ind på MatematikFessor, hvor der ligger 2 mio. matematikspørgsmål samt 2.000 videoer, som kan hjælpe eleverne, hvis de svarer forkert.
  • Fra 2010 til i dag er virksomheden vokset fra fem til 55 medarbejdere.

MatematikFessor blev lanceret til grundskolen i 2010, men allerede i 2006 begyndte Kasper Holst Hansen EduLab med en vision om at gøre verdens børn bedre til matematik.

Siden er der kommet aftaler i stand på både det norske og svenske marked. Derfor er målet for den nyeste investering at udbrede MatematikFessor til endnu flere lande.

»Pengene skal sætte fart på vores internationalisering. Vi er allerede i Norge og Sverige, og Holland er lige nu næste mål. Vi har valgt at fokusere på Europa først, selv om vi har fået henvendelser fra det meste af verden,« siger Kasper Holst Hansen, der også er adm. direktør i EduLab.

EduLab har lavet overskud fire år i træk, og i regnskabsåret 2015/16 rundede virksomheden 15 mio. i bruttofortjeneste.

Sådan virker MatematikFessor
  • Eleverne kan logge ind fra tablets, computere og smartphones.
  • Her kan de løse matematikopgaver eller se læringsvideoer. Enten i klassen eller hjemmefra.
  • Der findes også »SuperTræneren,« som er et adaptivt træningsmodul. Her kan eleverne træne i forhold deres eget niveau, og ikke det niveau, som de gamle lærebøger mener, de burde være på.

Målt på brugerne går det også fremad med visionen. 75 pct. af de danske grundskoler benytter sig af MatematikFessor, hvor 75.000 elever dagligt logger ind.

Her kan eleverne kaste sig ud i 2 mio. matematikopgaver, og hvis ikke de har held til at løse dem korrekt, ligger der også næsten 2.000 videoer i portalen, som kan hjælpe eleverne.

»Det har været helt vildt rørende. Da firmaet startede håbede jeg bare på, at det kunne blive succesfuldt nok til, at jeg kunne leve af at lave digital matematik. Nu bliver jeg stemmegenkendt flere steder, da jeg har lagt stemme til vores videoer, og visionen om at gøre verdens børn bedre til matematik kører i højt tempo,« siger Kasper Holst Hansen.

I skoleåret 2015/2016 blev der i Danmark løst 241 mio. opgaver i MatematikFessor, og Kasper Holst Hansen regner med, at man i det indeværende skoleår når op på 300 mio. løste opgaver.

BRANCHENYT
Læs også