Erhverv

Fik 1,6 mio. kr. til fejlslagen dating-app: Nu er han klar med nyt socialt medie

Med appen UpToo vil Daniel Delouya have brugerne til at vise og fortælle, hvad der foregår i verden.

Sådan ser en del af appen UpToo, hvor man kan vælge at opslag fra enten sit eget land eller hele verden. Foto: PR.

Sociale medier fylder mere og mere i vores hverdag. Facebook, Snapchat, Instagram og hvad de nu ellers hedder alle sammen. Mange tænker sikkert, at der ikke er brug for flere.

Men ikke Daniel Delouya. Mandag den 1. maj sendte han sin nye app UpToo på gaden, og selv om der er mange spillere på markedet, tror han på, det nok skal blive en succes.

»Tilbage i 2012 var der heller ikke mange, der mente, vi manglede flere sociale medier. Alligevel blev Snapchat en bragende succes,« siger Daniel Delouya.

UpToo er ikke Daniel Delouyas første forsøg på at slå igennem på app-markedet. I 2015 rejste han sammen med to kammerater til Silicon Valley for at jagte succes med dating-appen Blume. De tre kammerater fik endda 1,6 mio. kr. i kapital fra bl.a. investeringsfonden Seed Capital.

Det gik dog ikke helt som håbet, da drengene i juni 2016 måtte dreje nøglen om og vende hjem til Danmark. Men selv om Blume ikke magtede at konkurrere med store dating-apps som Tinder og Happn, er der kommet meget godt ud af tiden i USA.

»Jeg lærte utrolig meget af tiden med Blume. 12 års skolegang kunne ikke have lært mig nær det samme,« siger Daniel Delouya.

I UpToo kan brugerne lægge billeder og videoer op, som viser, hvad der sker i deres verden lige nu. Hvert opslag har lige som mediet Jodel en stemmefunktion, hvor brugerne kan give udtryk for, om de kan lide det eller ej.

Den store forskel på UpToo og andre sociale medier er ifølge Daniel Delouya, at Uptoo er et åbent socialt netværk, hvor man ikke behøver være »venner« med andre brugere for at se deres opslag.

Men UpToo har også noget helt nyt for sociale medier. Stemmefunktionen bruges til at lave et pointsystem. Jo flere point du har, jo flere funktioner bliver låst op i UpToo. På den måde skabes der en konkret belønning til de bedste opslag.

»UpToo kommer fra delvist fra mit eget ønske om at kunne følge med i, hvad der sker i verden omkring mig. Ved at bruge dette input fra spillenes verden kan vi skabe både nationale og verdensomspændende top 50 over de mest populære brugere, der skaber de bedste opslag. På den måde kan brugerne følge med i de mange ting, der sker rundt omkring,« siger Daniel Delouya.

UpToo, der bliver gratis for brugerne, har været i støbeskeen siden december 2016, og selv om konkurrencen på markedet for sociale medier er hård, er starten gået godt. I løbet af de første to dage har 700 brugere downloadet appen, og allerede nu kommer der nye opslag hvert andet minut.

Med erfaringerne fra de første to dage er Daniel Delouya nu klar til at gå på jagt efter investorer til UpToo.

»Ved at sende appen ud har vi skaffet feedback på, hvad der fungerer og ikke fungerer. Det kan vi bruge i jagten på investorer. Det er første skridt på vejen til de 200-300 mio. brugere, vi drømmer om at få på UpToo,« siger han.

BRANCHENYT
Læs også