Erhverv
0

Bilejerne bedst tilfredse med japansk forhandler og værksted

Kun 3 af de 10 mest solgte biler i 2016 scorer over gennemsnittet i FDM's seneste AutoIndex.

BMW topper FDM's AutoIndex for sjette år i træk. Foto: AP

Danskerne elsker at køre bil. Siden starten af 2012 er bilparken i Danmark vokset med næsten 300.000 biler, og totalt nærmer bestanden sig 2,5 mio. biler.

Om AutoIndex
  • AutoIndex bliver gennemført af FDM og Loyalty Group
  • Undersøgelsen er gennemført i perioden januar-marts 2017 blandt 40.679 danske bilejere
  • AutoIndex indeholder over 200 spørgsmål, hvor bilejerne forholder sig til deres biler på fire områder. Bilen i sig selv(vægter 40 pct. i den samlede score), forhandleren (20 pct.), værkstedet(20 pct.) og loyalitet overfor bilmærket(20 pct.)
Kilde: FDM og Loyalty Group

Ifølge FDMs store tilfredshedsundersøgelse blandt bilejerne, AutoIndex, hvor mere end 40.000 bilejere har deltaget, scorer luksusbilmærker som BMW, Mercedes-Benz og Audi højt på tilfredshed med bilen, men når det kommer til service fra forhandlere og værksteder, må de tyske mastodonter se sig slået af den japanske familiebilsproducent Toyota.

»Toyota skiller sig jo lidt ud. Uden at fornærme dem bliver de typisk ikke forbundet med luksusbiler på samme måde som de andre i top fem. Til gengæld leverer deres forhandlere og værksteder en god service, som bilejerne er rigtig glade for,« siger Søren W. Rasmussen.

Bare fordi man sælger mange biler, betyder det ikke, at kunderne er tilfredse. Blandt de 10 bedst sælgende mærker i 2016, scorer kun tre (VW, Toyota og Skoda) bedre end gennemsnittet.

»Bilmarkedet er i øjeblikket præget af ekstrem stor konkurrence. Mange bilkøbere jagter et godt tilbud snarere end den bedste bil. Her kan vi se, at når glæden over at have sparet en masse penge har fortaget sig, lever bilerne måske ikke altid helt op til forventningerne,« siger Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør på FDMs medlemsblad Motor.

Her kan du se de bilmærker, ejerne er mest - og mindst - tilfredse med. Både den samlede score og individuelt for forhandler og værksted.

Resultater fra FDMs AutoIndex. Vurderingen af bilmærkerne er en indeksskala fra 0-1.000 point
Samlet tilfredshed (Gennemsnitsscore: 841)Tilfredshed med bilen (Gennemsnitsscore: 838)
Top 5Bund 5Top 5Bund 5
1. BMW (902)22. Fiat (803)1. BMW (914)22. Fiat (790)
2. Mercedes-Benz (890)21. Mitsubishi (804)2. Mercedes-Benz (903)21. Mitsubishi (800)
3. Volvo (884)20. Seat (814)3. Volvo (895)20. Seat (801)
4. Toyota (874)19. Renault (816)4. Audi (882)19. Peugeot (804)
5. Audi (871)18. Peugeot (821)5. Toyota & Honda (860)18. Kia (807)
Resultater fra FDMs AutoIndex. Vurderingen af bilmærkerne er en indeksskala fra 0-1.000 point
Tilfredshed med forhandleren (Gennemsnitsscore: 841)Tilfredshed med værkstedet (Gennemsnitsscore: 876)
Top 5Bund 5Top 5Bund 5
1. Toyota (887)22. Alfa Romeo (804)1. Toyota (919)

22. Alfa Romeo (845)

2. BMW (875)21. Mitsubishi (807)2. BMW (901)21. VW (861)
3. Suzuki (867)20. Fiat (824)3. Suzuki (899)20. Mitsubishi (863)
4. Mercedes-Benz (865)19. Renault (828)4. Volvo (897)18. Renault (864)
5. Volvo (856)18. Honda (829)5. Peugeot (886)18. Nissan (864)
BRANCHENYT
Læs også