Erhverv
0

Tobaksalg hitter i supermarkederne

Cigaretter og andre tobaksvarer er en milliardforretning for danske supermarkeder, viser nye tal.

Tal fra analysevirksomheden Nielsen viser, at Dansk Supermarked, Coop og Dagrofa tjente over 6,5 mia. kr. på cigaretter i 2016. Foto: Josef Vostarek/CTK via AP Images.

Ifølge Kræftens Bekæmpelse ryger 16 pct. hver dag. Dertil kan man tælle såkaldte "festrygere", som ryger i ny og næ. I alt svarer dette til lidt over hver femte dansker.

Det mærkes tydeligt hos den danske detailhandel. Hos Dagrofa, Coop og Dansk Supermarked blev der solgt for 6,54 milliarder kr. i 2016, hvilket gør tobaksvarer til den bedst sælgende varegruppe. Det skriver Politiken på baggrund af nye tal fra analysevirksomheden Nielsen.

Dermed er det ikke dagligvarer som mælk, kød eller grøntsager, som supermarkederne sælger mest af. Og det på trods af, at 79 pct. af salgsprisen på en pakke cigaretter går til staten på grund af moms og afgifter, mens fagfolk fortæller at ca. 6 pct. af salgsprisen ryger i lommerne på butikkerne selv.

Cigaretter en attraktiv vare, understreger administrerende direktør hos brancheorganisationen De Samvirkende Købmænd, John Wagner, til Politiken.

»Cigaretter fylder ikke meget i butikken, de har ingen udløbsdato, et lavt svind, og så er der kunder, som kommer i butikken, fordi de skal have cigaretter. Samtidig skal kunderne måske have en sandwich, og så tjener butikken flere penge,« siger John Wagner.

Mens organisationer som Kræftens Bekæmpelse mener, at butikker har et ansvar i forhold til at reducere rygning blandt danskere og passende kunne gøre cigaretter mindre synlige eller ligefrem gemme dem væk bag kassen, så er konkurrencen så hård, at det ligefrem kan skade butikkerne at gemme tobakken væk. Det siger detailekspert og ekstern lektor på Copenhagen Business School, Per Østergaard Jacobsen.

»De (butikkerne, red.) har åbenlyst svært ved at tjene penge, så hvis de gemmer cigaretterne væk, bringer de sig selv i en dårlig indtægtssituation. Når kunderne ikke kan se cigaretter, vil de i mindre grad tænke: Hov, jeg skal da have en pakke cigaretter. Og det er svært at sige, hvor meget det vil påvirke salget, men det vil formentlig være mellem 5 og 20 procent,« forklarer han til Politiken.

BRANCHENYT
Læs også