Erhverv

Frankrig forbød ølreklamer ved fodbold-EM - Carlsberg tørrede dem noget så grusomt

Analyse: Med hjælp fra smarte reklamefolk fik Carlsberg sit budskab klart ud, selv om det var forbudt at reklamere for øl ved Euro16 i Frankrig.

Det er smart "alibi marketing" som eksempelvis disse hatte fra Carlsberg, det lykkedes bryggeriet at få vist på tv selv om alkoholreklamer egentlig er forbudt i Frankrig ved sportsbegivenheder. Billedet stammer fra et tidligere Euro. Foto: Carlsberg.

Rent kommercielt kan Carlsberg næppe drømme om større ros fra sine modstandere: Bryggeriets kampagne ved sidste sommers Europamesterskab i fodbold i Frankrig var en nærmest ubrudt række af succesoplevelser rent brandingmæssigt.

Og det på trods af at man ikke siden 1991 har måttet reklamere for alkohol ved sportsbegivenheder i Frankrig. Alligevel lykkedes det Carlsberg at få en eksponering, som få havde troet muligt...

BRANCHENYT
Læs også