Erhverv

Hangarskib til 87 mia. kr. har problemer med fly

Det nyeste og dyreste af de amerikanske hangarskibe, der blev leveret til den amerikanske flåde den 31. maj, er ramt af problemer med dets mest grundlæggende funktion; sætte jetfly på vingerne samt at fange dem igen, når de skal lande.

Det beretter Bloomberg News, der henviser til det 13 mia. dollars eller 87 mia. kr. dyre USS Gerald R. Ford-hangarskib, der ifølge oplysninger opnået af Bloomberg News også fik tredoblet prisen på det system, der skal bruges til at fange flyene, når de lander.

Prisen på systemet er mere end tredoblet til 961 mio. dollars fra 301 mio. dollars, og mens flåden siger, at landingssystemet er blevet lavet, er den næste generation af hangarskibe, som er bygget af Huntington Ingalls Industries, ikke blevet godkendt til at være startbane for F/A-18-jetflyene, når de har fyldte tanke under vingerne, hvilket begrænser effektiviteten under kamp.

De to problemer understreger de tekniske og omkostningsmæssige udfordringer for de planlagte tre hangarskibe til sammenlagt 42 mia. dollars.

Det amerikanske senats formand for hæren, John MacCain, har i lang tid kritiseret flådens styring af Ford-klasse-hangarskibet, og han har været med til at sætte en øvre grænse for finansieringen på 12,9 mia. dollars samt en øvre grænse på 11,4 mia. dollasr for det næste hangarskib, John F. Kennedy, som ventes taget i brug i 2020.

I alt ventes bygget 11 hangarskibe i Gerald R. Ford-klassen.

Stigningen i omkostningerne i udviklingsfasen af det avancerede stop-udstyr, der er bygget af privatejede General Atomics, bliver ifølge kontrakten dækket af selskabet, som laver udstyret til at fange flyene, når de lander. Gerald R. Ford-klassen afløser Nimitz—klassen, og hangarskibet er 337 meter langt, hvilket er kortere end Maersk Lines store containerskibe, der måler i omegnen af 400 meter. 

BRANCHENYT
Læs også