Erhverv
BREAKING

Ikea og Apple går sammen: Snart kan du se møblerne i dit hjem, før du køber

Ikea eksperimenterer med flere ting, der skal fremtidssikre forretningen i konkurrencen mod udbyderne på nettet.

Ikea er i gang med at forsøge at finde vinderformlen til kampen om fremtidens kunder. Her er en arkitekttegning af et af fremtidens Ikea-varehuse. Foto: Ikea.

De store møbelhuse fungerer stadig godt for Ikea. Og pengene fosser ind i kassen. Men den svenske koncern er alligevel i gang med at genopfinde sig selv for at fremtidssikre forretningsmodellen.

Kodeordet for Ikea i disse år er derfor at eksperimentere. Der vil komme flere mindre butikker, måske som pop-ups. Kæden vil tillade andre at sælge deres produkter, og samtidig arbejdes der med flere teknologiske nyskabelser.

»Vi er udmærket klar over, at verden forandrer sig, og det samme gør vores kunders forventninger. Derfor vil vi blive ved med at være relevante for kunderne. Vi prøver lige nu at gøre så mange forskellige ting som overhovedet muligt for at se, hvad der virker. Jo mere, desto bedre,« siger Michael Valdsgaard, der er chef for den digitale transformation hos Ikea, til CNN.

En af hjørnestenene i den forandring er et pilotprojekt, hvor man vil tillade andre at sælge Ikeas produkter. Det program ventes lanceret næste år.

En anden er et samarbejde med Apple om at udvikle en app til folks mobiler og computere, hvor kunderne skal »kunne visualisere hvordan Ikea-produkter vil se ud i deres eget hjem, når kunderne køber eksempelvis et møbel.«

Den nye app bliver efter planen lanceret til efteråret og skal sætte kunderne i stand til ved hjælp af 3D at se, hvordan møblerne ser ud i deres stuer eller køkkener.

Ifølge Michael Valdsgaard skal kunderne kunne "se" 500-600 varenumre gennem app'en, og antallet vil løbende blive udvidet.

I forvejen har kunderne i fire udvalgte varehuse siden februar haft muligheden for at teste en ny virtual reality-app, som har gjort dem i stand til se, hvordan et Ikea-køkken fungerer i virkeligheden og endda lave "virtuelle" pandekager.

»At købe et nyt køkken er ofte en stor investering, og vi vil gerne have vores kunder til føle, at de køber det helt rigtige til deres behov. Vi tror, at virtual reality er en af måderne, der kan understøtte den beslutning,« siger Anders Grafstrom fra Ikeas køkkenteam til CNN.

Ikea har også siden 2015 eksperimenteret med at åbne mindre butikker i centrum af storbyer i lande som Storbritannien, Canada, Norge, Italien, Japan og Kina.

Foreløbig er det blevet til 44 af de mindre butikker.

Samtidig har der været rygter om, at Ikea planlagde egentlige restauranter med Ikea-menuer, men det afviser selskabet nu.

BRANCHENYT
Læs også