Erhverv
0

Ikea vil have alverdens forbrugere til at spise svenske kødboller

Møbelgiganten har fart i afsætningen af mad i dens restauranter, som er indrettet i varehusene og vil nu være med blandt de største i verden inden for det forretningsområde.

Ikea Danmark har et salg på over 800.000 portioner kødboller årligt til danskerne. Arkivoto: Lars Krabbe.

Svenske kødboller indtager verden. I hvert fald melder detailkæden Ikea om høj vækst i salget hos varehusenes restauranter og madmarkeder. Også her i landet.

Ikea-koncernen oplyser til det svenske erhvervsmedie Dagens Industri, at salget af mad nu når ca. 13,7 mia. kr. - en vækst på 8 pct. De seneste tre år har fremgangen i salget årligt ligget på 8-10 pct.

Michael La Cour, som er chef for Ikea Food, siger til mediet, at Ikea nærmer sig en position blandt verdens største restaurantkæder. I hvert fald målt i antal besøgende. Og ifølge ham er der store planer om fortsat ekspansion inden for mad og et drømmemål om at nå 20 mia. kr.

Der er dog et stykke vej endnu rent omsætningsmæssigt før Ikea Food kommer på niveau med eksempelvis McDonalds, der i fjor omsatte for 163 mia. kr. på globalt plan.

Ikea-koncernen tæller op mod 400 varehuse i 48 lande. Og salget af møbler og produkter inden for boligindretning kombineres med restauranter, caféer. Samtidig har Ikea ekspanderet med madmarkeder, hvor forbrugerne kan købe svenske fødevarer - også kødboller og kanelsnegle, som Ikea er kendt for.

Ikea Danmark, som omfatter fem danske varehuse med 10,5 mio. besøgende årligt, rapporterede for regnskabsåret 2015/16 om en vækst 5 pct. i madsalget som nåede 183 mio. kr.

»Ikea Food er en integreret del af vores kommercielle fokus og den samlede fortælling om mad. Vi har udvidet sortimentet med en række svenske fødevarer og delikatesser i det nye svenske madmarked, der i det kommende år vil være i fire ud af fem varehuse,« skrev det danske Ikea-selskab i årsberetningen.

Ikea's stifter Ingvar Kamprad introducerede spisemuligheder året efter at, det første varehus blev åbnet i 1958. Men fødevaredivisionen har indtil for få år siden ikke haft den helt store opmærksomhed i detailgiganten.

»Det kan lyde mærkeligt, men det var nærmest ikke noget, vi lagde mærke til. Men da jeg begyndte at trække tallene ud fra vores salg af fødevarer, og sammenlignede med andre fødevareselskaber, så kunne jeg pludselig se, at det var en større forretning, end vi havde regnet med,« sagde Michael La Cour for kort tid siden til Fast Company.

Selvom væksten er høj i madsalget, er den primære forretning fortsat møbler og bioligindretning. Det understreges af koncernens samlede omsætning, som i fjor nåede tæt ved 250 mia. kr.

BRANCHENYT
Læs også