Serier

Sundere, hurtigere: Wellness-sultne individualister presser fødevarebranchen op i gear

Vi vil have særlig mad til vores særlige behov. Danskernes sult og idéer om sundhed splittes op i en myriade af forskellige trends og behov. Fødevareproducenterne skal løbe hurtigere for at følge med efterspørgslen.

Wellness for milliarder
Den proteinholdige yoghurt skyr har klaret rejsen fra et nicheprodukt for de mest helseorientede københavnere til hele Danmarks morgenborde. Foto: Joachim Adrian/Polfoto

Hvor meget skyr spiste du i sommeren 2007? Næppe mange skefulde, hvis du er en gennemsnitlig dansker.

De følgende par år har du sandsynligvis også højst nippet til nicheproduktet fra Thise Mejeri, der lancerede det i samarbejde med bl.a. restaurant Noma i 2006. Men i 2010 fik Københavnerne smag for det proteinrige produkt, der blev en del af især midaldrende kvinders morgenmad. De næste år spredte det sig til først Nordsjælland, så Aarhus og videre til resten af landet – og fra de voksne kvinder til proteinhungrende crossfittere og helt almindelige familier...

Læs også
Top job