Erhverv

Lagkagehus-boss er klar til erobre verden med ny ejer i ryggen

Lagkagehuset er klar til at sætte flere bagerbutikker på verdenskortet, siger kædens topchef, Jesper Friis. Den nye ejer, Nordic Capital, som køber både kapitalfond og de oprindelige stiftere ud, skal sætte fart på ekspansionen.

Selv om Lagkagehuset gerne vil ud i verden, er kæden ikke færdig med at åbne nye butikker i Danmark. Foto: Daniel Hjorth

Lagkagehuset er klar til at tage bidder af markeder uden for Danmark. Med en ny ejer i form af kapitalfonden Nordic Capital skal Lagkagehuset erobre nye markeder, siger Jesper Friis, adm. direktør i Lagkagehuset. Helt nemt har det internationale sats dog ikke været, da kæden kæmpede i lang tid for at komme ind i London. Opstartsproblemerne er dog fortid, fortæller topchefen.

Hvad skal der ske nu med virksomheden med en ny ejer ombord?

»Nu skal vi sætte os ned og snakke om det først, men der er ingen tvivl om, at grunden til, at man har købt Lagkagehuset er, at man ser et kæmpe potentiale i at få Lagkagehuset ud over grænserne. Hele håndværkstraditionen, dansk hygge og dansk mad er der et ret stort potentiale i, har vi opdaget efter, vi har lanceret i London, hvor det går helt fantastisk,« siger Jesper Friis.

Hvilken betydning får det for Lagkagehuset, at de to stiftere nu er ude af ejerkredsen?

»Den måde, vi arbejder på og den måde, som virksomheden kigger på håndværket på, blev der ikke ændret på, da de solgte majoriteten ud, og det bliver der heller ikke ændret på nu.«

Tror du, at der vil blive sat mere fart på væksten, når en kapitalfond sidder på det fulde ejerskab?

»Vi har haft et godt samarbejde med stifterne og kapitalfonden, som kan være rigtig stolte over, hvad de har skabt. Nu skal næste kapitel i historien skrives. Der skal fokus på det internationale, og der skal bruges ny kapital. Det kommer den nye kapitalfond med, og så kører det derudaf.«

Lagkagehuset har tidligere nævnt nabolandene Sverige, Norge og Tyskland som potentielle nye markeder. Hvordan ser det ud nu?

»Vi har lavet et oplæg til, hvad man kunne gøre, men hvad, vi ender med at gøre, er noget, vi skal diskutere med den nye ejer.«

Har man ramt det antal butikker, der kan være i Danmark efter din vurdering?

»Vi ser stadig, at der er potentiale for flere butikker i Danmark. Der er mange byer, vi ikke til stede i endnu. Vi er f.eks. ikke i Esbjerg eller i Randers. Vi har kun to butikker i Aarhus og en enkelt i Aalborg. Der er masser af muligheder i Jylland og på Sjælland.«

Hvad har været udfordringen med at komme ind på markedet i London?

»Vi havde oprindeligt store udfordringer med at finde de rigtige lokaler, men efter vi åbnede St. James (butik i St. James's Market nær Piccadilly Circus, red.) derovre, er folk begyndt at komme til os. Det har ændret sig radikalt.«

BRANCHENYT
Læs også