Erhverv

Boom i europæisk billeasing får alarmklokkerne til at ringe

Bilfabrikkerne udsteder virksomhedsobligationer til at finansiere leasingsalget, men obligationsejernes sikkerhed udhules af faldende priser på de biler, der leveres tilbage efter endt leasing.

Billeasing fylder mere og mere i Europa og med faldende priser på brugte biler risikerer obligationsejerne at deres sikekrhed smuldrer. Foto: AP/ Choe Jae-koo

I USA har det længe været kendt, at der er en usund boble i markedet for finansiering af billeasing. Nu advarer analytikere og kreditbureauer om, at det samme er ved at ske i Europa.

Flere og flere forbrugere i Europa vælger - som i USA - at lease deres biler i stedet for at købe dem. Og når de skifter bilerne ud med nye modeller, så falder priserne på de brugte biler, fordi der er færre købere, skriver Bloomberg.

Og da bilernes værdi står som sikkerhed for de lån bilfirmaerne optager eller udsteder obligationer på, er sikkerheden bag lånene ikke længere til stede. Det kan gå ud over obligationsejerne.

»Der er ingen garanti for, at den reelle restværdi på bilerne stemmer overens med forventningerne,« advarede Moody's i sin kreditvurdering af VW for et par måneder siden.

Bilisterne er blevet vilde med leasing, fordi det giver dem en mulighed for at køre i dyrere biler og udskifte dem oftere. Blandt andet fordi det kan lade sig gøre for relativt lave månedlige ydelser. Det kan bilfabrikanterne godt lide, fordi det giver mere loyale kunder og øger omsætningen.

»Hvis der kommer et større fald i bilernes værdi, så vil folk, der har leaset bilerne, få et større incitament til at returnere deres biler (frem for at købe dem for den faste aftalte sum ved udløb af leasing perioden, red.). Denne eksponering mod faldende priser på brugte biler kan blive en katastrofe for obligationsejerne,« siger Aaron Baker, der er kreditanalytiker hos Banco Bilbao Vizcaya Argentaria i London.

Både VW og BMW har udstedt obligationer for milliarder af kroner med sikkerhed i leasingkontrakter i henholdsvis Storbritannien og i Frankrig.

»Investorerne var tidligere kun eksponeret mod gensalgsværdien, hvis en låner gik konkurs. Men nu er har de også en risiko, hvis låneren af bilen vælger at levere den tilbage ved udløb af leasingkontrakten. Hvis der er en stor forskel mellem værdiansættelsen i leasingskontrakten og den reelle værdi, så skal værdien nedskrives, og det vil ramme obligationsejeren,« siger Aaron Baker til Bloomberg.

BRANCHENYT
Læs også