Erhverv
BREAKING

Uber risikerer milliardregning for oprydning i Danmark

Uber har indtil nu betalt for alle dømte chaufførers bøder og advokater. Men det er uvist, om Uber også vil betale 2.000 bøder, der kan være på vej.

Uber håbede, at landsretten eller politikerne på Christiansborg ville bane vejen for kørselstjenesten i Danmark. Det skete ikke. Foto: AP Photo/Gene J. Puskar

I kan roligt køre videre. Vi betaler bøderne, hvis I bliver stoppet af politiet. Sådan lød beskeden fra Uber ifølge seks chauffører, som Politiken sidste sommer kørte med, efter at byretten havde slået fast, at det var ulovligt, når private via appen tjente penge på at fragte passagerer rundt.

Uber håbede, at landsretten eller politikerne på Christiansborg ville bane vejen for kørselstjenesten i Danmark. Det skete ikke. Et politisk flertal indgik en aftale om en ny taxalov, der kørte Uber af sporet, og det amerikanske selskab lukkede og slukkede i Danmark.

Men Uber holdt deres ord til chaufførerne, skriver Politiken fredag. Selskabet har afholdt alle udgifter, som chauffører har haft i form af bøder og juridiske sagsomkostninger.

Sådan lyder det fra flere tidligere Uber-chauffører og talsmanden for Uber-chauffører i Danmark, Nicolai Jørgensen.

»Jeg er ikke bekendt med nogen chauffører, der ikke har fået dækket deres udgifter«, siger talsmanden til Politiken om de 50 chauffører, der ifølge Københavns Politi har fået bøder på mellem 3.000 og 6.000 kroner for 1-3 Uber-ture.

Chaufførerne har indtil videre fået bøder efter at være blevet taget på fersk gerning af politiet, mens de kørte for selskabet.

Men efter at Skat har fået oplysninger på mere end 2.000 chaufførers ture i Danmark fra de hollandske skattemyndigheder, hvor Uber har hovedkvarter, forsøger anklagemyndigheden nu at få fem af chaufførerne dømt for ulovlig taxakørsel.

Og falder der dom i de fem prøvesager, har anklagemyndigheden meddelt, at den også er klar til at sende bøder af sted til de mere end 2.000 andre chauffører på Skats liste.

Tilbyder Uber også denne gang at betale chaufførernes bøder, kan det løbe op i en regning på mere end 56 millioner, mens selskabet selv kan risikere bøder på adskillige milliarder for medvirken, skriver Politiken.

BRANCHENYT
Læs også