Erhverv

Coca-Cola skrotter Cola Zero i USA

Coca-Cola vil bevare den originale smag af cola, så dropper derfor Coke Zero.

Foto: AP/Wilfredo Lee

Den Atlanta-baserede virksomhed Coca-Cola vil erstatte mærket Coke Zero i USA med en ny sukkerfri sodavand, Coke Zero Sugar, der både ligner og smager mere som den originale cola.

Det skriver Wall Street Journal.

Coke Zero Sugar blev første gang introduceret i Storbritannien sidste år og har siden oplevet stor succes i både Europa, Mellemøsten og Latinamerika. Den vil blive tilgængelig i USA til august.

Coca-Colas topchef, James Quincey, vurderer, at det nye navn vil få flere folk til at fortsætte med at købe cola, da forbrugere i stigende grad frasiger sig sukkerrige drikkevarer. Brandingekspert Susan Cantor mener dog, at det nye navn kan være forvirrende.

- Sukker er et slemt ord i disse dage, så jeg sætter spørgsmålstegn ved beslutningen om at skrive det så iøjefaldende på flasken. Det kan potentielt drage opmærksomhed til den ingrediens, som de netop har fjernet, siger Susan Cantor, topchef for brandingselskabet Red Peak, til Wall Street Journal.

Virksomheden lancerede Coke Zero i 2006, men produktet solgte ikke nok, og nu vil koncernen fastholde den originale Coca-Cola-smag, der kommer med to varianter - én med sukker og én uden sukker.

Onsdag kom virksomheden med regnskab for andet kvartal, som viste en omsætning på 9,7 mia. dollar, hvilket var 16 pct. lavere end samme periode sidste år.

Coke Zero-fans i Danmark bør dog ikke være bekymret, fortæller Mikael Bonde-Nielsen, der er kommunikationsdirektør i Coca-Cola Nordic.

»Danmark er et af de lande i verden, hvor der sælges flest Coca Cola Zero per indbygger. Så det er ikke i vores planer at udfase Coca Cola Zero uanset, hvad der må komme af nye varianter,« siger Mikael Bonde-Nielsen til Ekstra Bladet.

Læs også
Top job