Erhverv
0

Bajere får bank: Salget af rosé stormer frem

Det går godt for salget af rosévin i USA, viser tal fra analysevirksomheden Nielsen. Også herhjemme går det fremad for rosé-flaskerne.

Det går godt for salget af rosé-vin både i USA og herhjemme.

Rosé-salget er på succeskurs, mens øllet ikke skummer i helt samme tempo i USA.

Vinkategorien rosé nåede en værdi på 389 mio. dollars i januar, viser tal fra analysevirksomheden Nielsen. Derudover er forbruget af rosé steget med 57 pct. de seneste 52 uger, alt imens øl-salget er faldet 0,6 pct.

Det skriver Bloomberg.

Trods salget af rosévin er i klar vækst i USA, er det dog stadig vand ved siden af øl-industrien, der vurderes til at have en værdi på 37 mia. dollars.

Der er dog sket markante fremskidt for salget af vin de seneste fem år. Så meget, at den amerikanske investeringsbank Goldman Sachs på det seneste har nedjusteret forventningerne til nogle af USA's største ølproducenter som Boston Beer Company og Constellation Brand baseret på nye data, der viser, at unge mennesker er mere interesseret i vin end øl.

Mange anser Frankrig for at være epicentret for rosé-produktionen, hvor Provence står for 42 pct. af det, men Spanien ligger tæt på som nr. 2, mens USA indtager en tredjeplads som rosé-producent.

Mens det generelle vinforbrug har ligget stabilt i absolutte tal, er roséforbruget steget med 20 pct. siden 2002, og her tegner USA og Frankrig sig for næsten halvdelen af ​​verdens efterspørgsel, ifølge Conseil Interprofessionnel des Vins de Provence (CIVP).

Også på dansk jord er rosévinen blevet populær.

Tal fra sidste år fra analysevirksomheden Nielsen viste, at salget af rosé lå på 6,1 mio. liter i 2015. Og hvor salget af rødvin var dalet med knap 8 pct., så var salget af rosé steget med 30 pct.

Roséens popularitet blev da også en kendsgerning på årets Roskilde Festival, der for første gang fik rosé på menuen på festivalpladsen til de musikglade festivalgæster.

BRANCHENYT
Læs også