Erhverv

VW: Uafklaret om skrotpræmier på op til 75.000 kr. indføres i Danmark

VW indfører rabatter til tyske kunder, der skrotter en dieselbil, når de køber ny bil.

Artiklens øverste billede
VW kan endnu ikke svare på, om danske kunder også skal have rabatter, hvis de skrotter en dieselbil i forbindelse med et bilkøb. Foto: Jens Dresling

Den tyske bilgigant Volkswagen (VW) har i dag indført skrotpræmier til tyske kunder, men det er stadig uafklaret, om tiltaget kommer til Danmark.

VW skriver på sin tyske hjemmeside, at koncernen vil give op til 75.000 kr. (10.000 euro) i rabat til tyske kunder, der køber en ny VW, hvis kunderne samtidig skrotter en ældre dieselbil. Det er underordnet, hvilket mærke den skrottede dieselbil har.

VW markedsfører det nye tiltag som et miljøprogram, og ifølge mediet CNN Money skal det ses i lyset af, at flere tyske byer presser på for at få dieselbiler forbudt på grund af forurening.

»Volkswagen sender et tydeligt signal for at få fornyet den tyske bilflåde,« udtaler Thomas Zahn, VW's salgs- og marketingchef for Tyskland, i en pressemeddelelse.

VW i Danmark har taget kontakt til den tyske koncern for at høre, om modellen også indføres i Danmark. Men har endnu ikke fået svar.

»Lige nu er det kun meldt ud i forhold til det tyske marked, og det er uvist, om det bliver gældende for det danske marked,« siger Søs Righolt, pressechef i VW i Danmark, til Finans.

Størrelsen af rabatten til tyske kunder, der skrotter en dieselbil, afhænger af, hvilken VW de køber. Mindst rabat - 15.000 kr. - udløser købet af en up!, mens der vanker ca. 75.000 kr. i rabat, hvis man køber en Touareg.

Derudover får kunderne op til 17.700 kr. i rabat, hvis de køber gas-, hybrid- eller elbiler.

Udover skrotpræmierne er VW klar med en softwareopdatering, der ifølge producenten vil reducere forureningen fra yngre generationer af dieselbiler.

Ifølge CNN Money er BMW og Daimler - der står bag Mercedes - også klar med skrotpræmier, men deres tilbud er ifølge mediet mindre generøse end VW's.

VW blev i 2015 taget i at benytte snydesoftware, der fik koncernens dieselbiler til at se mere miljøvenlige ud, end de reelt var, under kontrolmålinger.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.