Erhverv

Din næste Toyota kan være delvist lavet af træ

Et lettere materiale lavet af træ skal gøre fremtidens biler lettere.

Japanerne arbejder på at bruge træ til produktion af autodele. Foto: Martin Lehmann

I kampen for at lave endnu lettere biler vender japanske bilproducenter sig nu mod et utraditionelt materiale.

Det skriver Reuters.

Producenterne har fundet ud af, at autodele lavet af træ kun vejer en femtedel af stål, mens det er fem gange stærkere. Træmaterialet, der har navnet cellulose nanofiber, bliver allerede brugt i forskellige produkter som blæk og gennemsigtige skærme, men man har stadig ikke brugt det alternative materiale i bilproduktion.

Men der er efterspørgsel på et stærkere og lettere materiale til at producere biler. Det skyldes særligt indtoget af elbilerne, som man spår kommer til at blive dominant på bilmarkedet inden for en årrække. Elbilernes batterier er en dyr udgift, men ved at lave bilerne lettere bliver det muligt at bruge færre batterier, og dermed bliver omkostninger mindre.

Dermed bliver det muligt at lave en prisvenlig elbil.

»Letvægt er en konstant udfordring for os, men vi skal løse problemet med høje produktionsomkostninger, før vi kan begynde at bruge et nyt og lettere materiale i masseproducerede biler,« siger Masanori Matsushiro, designchef hos Toyota, til Reuters.

Træmaterialet er stadig en dyr bekostning, men på det japanske universitet i Kyoto arbejder man på en proces, der vil gøre træmassen billigere. Her har man taget kemiskbehandlede træstykker og blandet dem med plastic, hvorefter det hele bliver brudt ned til nanofibre via en kemisk process. Det betyder, at træmassen bliver en femtedel billigere at producere.

Universitetet er allerede så langt fremme i processen, at det er ved at producere en prototype kun lavet af træmaterialet i samarbejde med japanske autodelefabrikanter. Bilen skal stå klar i 2020.

Indtil videre koster det 57 kr. at producere et kilo af træmassen, men Kyoto Universitet regner med, det vil være muligt at få omkostningen ned på det halve i 2030.

Selvom det alternative bilmateriale måske er fremtiden, er det stadig langt fra at kunne konkurrere med stål og aluminium, der kun har en pris på 13 kr. kiloet. Desuden vurderer analytikere, at der fortsat vil gå mange år, inden man ser det nye materiale i almindelig bilproduktion.

BRANCHENYT
Læs også