Dansk Supermarked i storoffensiv: Priskrig på fødevarer og mange nye discountbutikker

Dansk Supermarked skruer op for ambitionerne i Netto-kæden efter overtagelse af lukkede Kiwi-butikker. Samtidig skal Føtex vinde flere kunder med lavere priser på mad.

Per Bank står i spidsen for dagligvarekoncernen med kæderne Føtex, Bilka og Netto. Foto: Mikkel Berg Pedersen.

Åbning af op mod 100 nye discountbutikker samt en priskrig på fødevarer i supermarkedet. Sådan lyder en ny offensiv plan fra Dansk Supermarked, der omfatter Netto, Føtex og Bilka.

Det danske marked for dagligvarer har gennem nogle år været præget af stilstand i det samlede salg og pres fra især discountsektoren, som samlet sidder på over 40 pct. af markedet.

Discountkæden Kiwi med 100 butikker lukkede dog i foråret. Men det har ikke svækket dysten mellem de øvrige kæder. Dansk Supermarked har nemlig fra Dagrofa, der stod bag Kiwi-kæden, overtaget den kædes lejemål. Og 40 af disse åbner som nye, større Netto-butikker de kommende uger og måneder.

Koncernen
  • Dansk Supermarked Group driver butikskæderne Netto, Bilka og Føtex samt to Salling-stormagainer.
  • Har over 1.400 butikker i fire lande. Heraf 97 Føtex- og 18 Bilka-varehuse her i landet samt ca. 1.340 Netto-butikker i Danmark, Sverige, Polen og Tyskland.
  • Dertil kommer en række onlineshops - bl.a. Wupti.com.
  • Ledes af adm. direktør Per Bank.

Dermed kommer Netto, som er Danmarks største discountkæde med aktuelt 468 butikker, i begyndelsen af 2018 over de 500 forretninger. Men det stopper ikke der ifølge adm. direktør Per Bank, Dansk Supermarked Group. Han siger:

»Vi kan allerede nu se, at vi i de omdannede Kiwi-butikker, hvor vi ruller vores nye Netto-koncept med butiksindretning ud, kan løfte omsætningen mere, end vi havde forudset. Og dermed er der også plads til flere Netto-butikker i Danmark, end vi hidtil havde forudset.«

Koncernchefen mener derfor nu, at der i hvert fald kan øges med 100 Netto-butikker mere end i dag.

»Det er heller ikke umuligt, at vi på langt sigt kan nå de 600 butikker her i landet - og på kort sigt de 550. Ud over de overtagne Kiwi-butikker har vi også selv lagt planer om ekspansion med butikker i bl.a. København. Så vi kører på og er klar til at øge omsætningen og vinde flere markedsandele ad den vej,« siger Per Bank.

Netto dyster på discountmarkedet med Fakta, Rema 1000, Lidl og Aldi. Både Rema 1000 og Lidl har på samme måde som Netto planer om at ekspandere med endnu flere butikker. Samtidig er det kendt, at både Fakta og Aldi har haft store millionunderskud på driften de seneste år.

Detailekspert Henning Bahr har vurderet, at det er opsigtsvækkende, at Netto indleder en dansk storoffensiv, og at det er et tydeligt signal om, at konkurrencen optrappes. Henning Bahr vurderer ligefrem, at »Netto vil genopfinde sig selv« med offensiven.

Ud over at sætte fart i discountsalget agter Per Bank og Dansk Supermarked også at præge det danske marked på anden vis. Koncernchefen fastslog tidligere på året, at priskampen blandt kæderne i dansk dagligvarehandel kan blive endnu mere intens.

Det kommer til at koste på bundlinjen på kort sigt.

Per Bank, adm. direktør, Dansk Supermarked Group

Og dysten om at slå på priserne står nu især blandt supermarkederne. Her lancerede Meny, som er del af Dagrofa, for kort tid siden nye pristiltag.

Men Føtex og Dansk Supermarked er faktisk ifølge Per Bank på vej med en slags priskrig.

»Vi kommer meget snart med tiltag i Føtex, så vi for alvor bliver relevante på pris og med et niveau, som ikke er set før. Konkurrencen betyder, at vi skal gøre vores supermarked relevant på pris for forbrugerne. Det kommer til at koste på bundlinjen på kort sigt. Men det accepterer vi, da vi forventer at vinde markedsandele og større volumen, som senere kan opveje det,« siger Per Bank. Han vil dog endnu ikke uddybe indholdet af prissænkningerne i Føtex-kæden.

BRANCHENYT
Læs også