Oister løb fra løfterne: Nu vælter klagerne ind hos Forbrugerombudsmanden
Oister solgte abonnementer med garantien om, at prisen er fast "for altid." De har dog alligevel varslet en prisstigning fra oktober. Det har fået kunder til at klage.
En aftale er en aftale. Det er et princip mange nok vil kunne skrive under på. Men ikke teleselskabet Oister. Her er en aftale en aftale til den ikke er det længere. "For altid" er ikke for evigt, men har åbenbart en bagkant.
Forleden fik Oister-kunder nemlig besked om, at deres abonnementer vil blive mere simple. Det vil Oister gøre ved at fjerne administrationsgebyret på 7 kr. Samtidig sætter de dog prisen op på abonnementet med 10 kr. Altså en samlet prisstigning på 3 kr. Og det er ikke gået kundernes næse forbi. Mange er mildt sagt rasende:
»Mage til utroværdighed... FOR EVIGT BETYDER? I mister lige straks 5 abonnementer herfra.. Jeg har været en trofast kunde hos jer i mange år og så laver I sådan en ulovlig stigning. En klage til Forbrugerombudsmanden og et nyt Teleselskab... FY FOR SATAN!« Skriver en vred kunde på Oisters Facebook-side.
Og det er bare én ud af hundrede kunder, der er vrede.
Kunden her truer med at gå til Forbrugerombudsmanden - og det er der 12, der har gjort alvor af siden onsdag i sidste uge.
Og 12 klager på en lille uge er noget, man lægger mærker til inde hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
»Det er ikke hver uge, vi modtager så mange klager om den samme sag,« lyder det fra sekretariatet hos Forbrugerombudsmanden.
De har endnu ikke nået at kigge på alle klagerne og har derfor heller ikke besluttet, om klagerne tages op.
Hos Forbrugerådet Tænk kalder man sagen en »tabersag« for Oister.
»Hvis man lover kunderne et 'for-altid' abonnement, skal man naturligvis holde det løfte. Gør man ikke det, er det vildledende markedsføring, som kunderne kan klage over til Forbrugerombudsmanden. Og til Teleankenævnet hvis de vil have en kompensation, « siger Ilyas Dogru, der er politisk rådgiver i Forbrugerrådet Tænk til Ekstra Bladet.
De anbefaler kunderne at undersøge markedet igen og finde den bedste pris. Måske hos et andet selskab.
I svarene til de vrede kunder undskylder Oister - og kalder det "uheldigt" at have brugt formuleringen "for altid." Forklaringen på prisstigningen er ifølge teleselskabet "ændrede markedsvilkår."
Direktør i Oister, Jesper Bennike, forsvarer løftebruddet med, at selskabet har en ambition om at være bedst til prisen.
»For at vi kan være det, så er vi nødt til at være meget lean og have en 'one size fits all'-tilgang. Det er en del af præmissen for at være kunde i et lavprisselskab. Og det betyder også, at kunderne fortsat kan regne med, at deres abonnementer er bedst til prisen,« siger Jesper Bennike.
Han erkender, at selskabet har lovet for meget og har forståelse for kundernes skuffelse.
»Ændrede markedsvilkår gør, at vi ikke kan levere det produkt, som vi oprindeligt har lovet,« siger han og påpeger, at kunderne får mere data til brug i EU som et plaster på såret.
Om klagerne til Forbrugerombudsmanden siger han, at det er en sag mellem Forbrugerombudsmanden og Oister. Kritikken tager Oister dog til efterretning i sin fremtidige kommunikation.