Et armbåndsur til 2.418.000 kr.

I Glashütte står tiden med god grund aldrig stille. Her trives urmagerhåndværket bedre end andre steder. Resultatet er armbåndsure i verdensklasse – også hvad angår pris.

GLASHÜTTE – Vejen gennem Müglitztal er så smuk, at det er lige før, at den kan give en Margueritrute et behandlingskrævende mindreværdskompleks.

På den ene side jernbanen. På den anden elven, der et øjeblik senere krydser under vejen, som snor sig gennem Erzgebirge få kilometer fra grænsen til Tjekkiet.

Natur med en så raffineret sans for detaljen, at det efterhånden ikke længere kan overraske, hvad Glashütte har at byde på – og så alligevel.

En undselig landsby her på grænsen mellem Sachsen og Bøhmen som så mange andre, hvis det ikke lige var for evnen til at få diminutive tandhjul, håndtynde fjedre, elegante svanehalsregulatorer og hundreder af andre mikroskopiske dele til at fungere som den helhed, der udgør et armbåndsur.

Ikke bare ure, der viser tiden, men håndlavede ure af en sådan kvalitet og raffinement, at man skal til Schweiz for at finde noget magen til.

Her langs Alterberger Straβe er samlet århundreders viden om ikke blot, hvordan man måler tid med den størst mulige præcision, men også hvordan man sætter mennesker i stand til at kende tiden – hele tiden.

Glashütte er ikke ligefrem en storby. Kommunen har blot 6.975 indbyggere. Det grå-hvide bygningskompleks nederst til venstre er Glashütte Original.

Armbåndsure som disse er ikke kun tidsangivere. Der er tale om smykker, der købes for deres skønhed og bevidstheden om det håndværk, og de traditioner, der gemmer sig i urets indre.

Thomas Meier, adm. dir., Glashütte Original

»Siden 1845 er urmagerhåndværket blevet holdt i hævd og forfinet her i byen. Ja, vi kender udmærket eksistensen af elektriske ure, radiostyrede ure og atomure. Og ja, vi er os fuldt bevidste om, at tiden er overalt. Den vises i vores biler, på vores mobiltelefoner; overalt er der ure, men for os er det håndværket, der er afgørende,« forklarer Thomas Meier, adm. dir. for Glashütte Orginal.

Armbåndsurene fra Glashütte Original afspejler, at klassisk urmagerhåndværk ikke sælges til spotpris. Prislisten begynder ved 4.000 euro (29.750 kr.) og slutter først ved 325.000 euro – 2.416.375 kr.

For så vidt er det ikke svært at lave dyre ure, hvis man i rigt mål anvender ædelmetaller og ædelsten. I Glashütte er forretningsmodellen en anden. Ønsker man et ur i ædelmetal, kan det lade sig gøre, men det er et tilkøbe. Udgangspunktet er stål.

»Armbåndsure som disse er ikke kun tidsangivere. Der er tale om smykker, der købes for deres håndværksmæssige skønhed og bevidstheden om de traditioner, der gemmer sig i urets indre. At sådanne armbåndsure har vist sig at være gode investeringer, er også en faktor,« siger Thomas Meier.

Før man overvejer at investere i et Glashütte Original, er der mulighed for at aflægge virksomheden et besøg og få en grundig rundvisning, der viser urets tilblivelsesproces – hvordan de enkelte dele skabes, bearbejdes, og hvordan selv ikke den mest inferiøre detalje bliver overset.

Dele, der dårligt kan ses uden lup, forarbejdes. Mikroskopiske stålskruer opvarmes indtil de får den rette blå farve, der spiller sammen med de øvrige metaller, der anvendes. Savnehalsregulatorer ikke større end hovedet på en tændstik, hvis kanter slibes i en 45 graders vinkel og herefter håndpoleres.

Mange af urene fra Glashütte Original har glas på bagsiden, så køberne kan nyde det håndværksmæssige raffinement.

Netop fordi vi ønsker, at kunderne kan nyde håndværket, har mange af vores modeller glas på begge sider, så man kan se delene bevæge sig.

Thomas Meier, adm. dir., Glashütte Original

»Netop fordi vi ønsker, at kunderne skal nyde håndværket, har mange af vores modeller glas på begge sider, så man kan se delene bevæge sig. Har man besøgt os her i Glashütte og set, hvordan vi skaber urene, vil man få en personlig relation til urmagerhåndværket,« påpeger Thomas Meier.

Håndværket betyder, at Glashütte Original også altid er parat til at reparere ældre ure; herunder også de ure, der blev fremstillet i årene fra 1945 til 1990, da byen var under først sovjetisk besættelse og siden en del af Den Tyske Demokratiske Republik (DDR).

Urmagerhåndværket holdes i hævd gennem Uhrmacherschule Alfred Helweg, der siden 1878 har uddannet flere end 4.500 lærlinge. Navnene på dem alle kan man læse på væggene på Deutsches Uhrenmuseum i hjertet af Glashütte. Iblandt dem er flere danskere, der har lært faget i den saksiske landsby.

Oprindelig var det lommeure, som urmagerne i Glashütte fremstillede, men under Første Verdenskrig viste lommeure sig uhensigtsmæssige i skyttegravene, og armbåndsuret begyndte at vinde frem, selv om The New York Times i en artikel i juli 1916 bl.a. skrev:

»Indtil for nylig har amerikanere betragtet armbåndsure som en vittighed. Vaudevillekunstnere og filmskuespillere har moret sig på armbåndsurets bekostning, som en ”silly ass” modedille.«

De griner næppe mere al den stund, at USA er blandt de store markeder for Glashütte Original. Bortset fra det tyske hjemmemarked er Asien et andet store marked.

Urmagerskolen i Glashütte ligger i forbindelse med Deutsches Uhrenmuseum. Lærlingene er løbende i praktik i byens urmagerfirmaer og får i reglen også ansættelse i byen, når svendebrevet er i hus.

Middelklassen i Asien er hurtigt voksende, hvilket vi mærker. Vi sælger mange ure til Kina, fordelt med halvdelen i selve Kina og halvdelen solgt til kinesiske turister i bl.a. Tyskland.

Thomas Meier, adm. dir., Glashütte Original

»Middelklassen i Asien er hurtigt voksende, hvilket vi mærker. Vi sælger mange ure til Kina, fordelt med halvdelen i selve Kina og halvdelen solgt til kinesiske turister i bl.a. Tyskland. Salget sker dels gennem egne butikker, dels gennem forhandlere,« fortæller Thomas Meier.

Urmagerhåndværket har gennem tiden måttet tilpasse sig virkeligheden uden for de beskyttende Erzgebirge.

Såvel under Første som Anden Verdenskrig måtte urmagerne acceptere krigsproduktion, som f.eks. at fremstille tidsindstillinger til bomber og særlige ure til jagerpiloter, der under Slaget om England i disse dage for 72 år siden kun havde tid til 10 minutters luftkamp mod Royal Air Force, hvis de skulle have brændstof nok til at nå tilbage til deres baser på kontinentet.

Gennem hele deres eksistens har urmagerfirmaerne i Glashütte også fremstillet kronometre, der i århundreder har været rygraden i al navigation, og er det den dag i dag, hvis GPS-systemerne skulle svigte.

I DDR måtte urmagerindustrien reelt starte fra bunden.

Ganske vist var håndværket blevet holdt i hævd under Anden Verdenskrig, men den 8. maj 1945 blev byen bombet af Sovjetunionen på mistanke om, at et større kontingent af tyske tropper havde gemt sig i Glashütte.

Da sovjetiske styrker derpå besatte Glashütte, blev alle maskiner og alt værktøj fjernet og sendt til Moskva som krigsskadeserstatning.

Montering af minutviseren.

Urmagerfirmaerne blev i DDR samlet i Volkseigne Betriebe Glashütter Uhrenbetriebe (GUB), og urmagerne blev sat i gang med at masseproducere armbåndsure, som deres østtyske kammerater havde råd til at købe. Mærker som ”Ruhla” og ”Spezimatic” dukkede op. Sidstnævnte med selvoptrækkeligt urværk, men den statsejede urindustri i Glashütte blev også sat til at producere quartzure.

Urværker til halvautomatiske vaskemaskiner og særlige ure, der blev givet som gaver af det kommunistiske regime i DDR, var andre opgaver. Det hele blev styret gennem planøkonomiske femårsplaner.

»Hvad der er værd at hæfte sig ved er, at det under alle disse omskifteligheder lykkedes at holde urmagerhåndværket i hævd og at fortsætte med at uddanne nye urmagere. Derfor var grundlaget for at genskabe den traditionelle fremstilling også til stede, da Berlinmuren faldt,« beretter Thomas Meier.

I oktober 1990 bliver GUB omdannet til Glashütter Uhrenbetrieb GmbH, og her ud af opstår og genopstår ti selvstændige urfirmaer, der i dag fremstiller ure i alle prisklasser; dog først og fremmest i det øvre segment.

»For Glashütte Original indtræder den store ændring, da firmaet i 2000 bliver købt af Swatch Group. Det kan synes paradoksalt, at en schweizisk koncern, der er bedst kendt for prisbillige, batteridrevne plastikure, er interesseret i Glashütte Original,« konstaterer Thomas Meier og fortsætter:

»Hvad mange måske ikke ved, er at Swatch Group ejer en række luksusurmærker, heriblandt Brequet, Blancpain, Harry Winston og Omega samt en lang række andre urmærker. Glashütte Original passer perfekt ind i denne familie.«

»Armbåndsure som disse er ikke kun tidsangivere. Der er tale om smykker, der købes for deres skønhed og bevidstheden om det håndværk, og de traditioner, der gemmer sig i urets indre. At sådanne armbåndsure har vist sig at være gode investeringer, er også en faktor,« siger Thomas Meier, adm. dir. for Glashütte Original.

Den afgørende fordel ved at være en del af Swatch Group er, at vi har en ejer, der tænker langsigtet

Thomas Meier, adm. dir., Glashütte Original

Det kunne efterlade indtrykket af, at Glashütte Original er en ”hobbyvirksomhed” for Hayek-familien, der står bag den i dag børsnoterede Swatch Group, på samme måde som andre ejer eksempelvis professionelle fodboldklubber, men alene antydningen bliver mødt med noget nær bestyrtelse af Thomas Meier.

»Der er tale om et både seriøst og engageret ejerskab. Jeg forstår godt baggrunden for antydningen, men jeg kan forsikre, at det handler om en profitabel forretning. Den afgørende fordel ved at være en del af Swatch Group er, at vi har en ejer, der tænker langsigtet,« understreger Thomas Meier.

»Vi afskediger ikke nogle af verdens bedste urmagere, hvis vi måtte opleve et år, da salget kunne have været bedre. Et andet eksempel på det aktive ejerskab, er at vi inden for kort tid skal præsentere bestyrelse og direktion i Swatch Group for de urmodeller, som vi forventer at sende på markedet i 2021, hvilket understreger den langsigtede strategi, der gennemsyrer hele gruppen,« føjer han til.

Urmagerfaget er århundreder gammelt, og grundprincipperne uændrede, men der arbejdes konstant på at udvikle urværkerne. Urene fra Glashütte Original er selvoptrækkende, og her har man nu urværker, der kan fortsætte med at gå i op til 100 timer, selv om de ikke bliver brugt.

»Vi tester en række af vores modeller 24 dage i træk, hvor vi konstant måler, hvor meget de måtte tabe eller vinde i tid, hvor længe de kan ligge ubenyttede hen, o.s.v. Da alle ure er nummererede, kan køberne få adgang til disse data,« siger Thomas Meier.

For kronometre er de tilladelige udsving fra ÷4 til +6 sekunder i døgnet uanset omgivelser, temperaturer, luftfugtighed og andre faktorer.

Ud over en jobsikkerhed, der af mange vil blive opfattet som misundelsesværdig, har de ansatte i Glashütte Original også gratis offentlig transport, hvilket er et stort aktiv, da mange bor i Dresden, og toget er en mere stabil måde at komme til og fra arbejde, end at skulle i bil ad de til tider ganske udfordrende bjergveje.

Glashütte kommune tæller kun små 7.000 indbyggere, og adspredelsesmulighederne er overskuelige.

En meget billig kantine er et andet personalegode, der igen udspringer af, at alternativerne i byen er beskedne for nu at sige det pænt.

Nicolas Hayek, der døde i 2010, skabte ikke blot Swatch Group. Han krediteres også for at have reddet den berømte schweiziske urindustri. Foto: AP/Fabrice Coffrini

Populært sagt køber kunderne vores tid. Nogle ure kan fremstilles i løbet af uger, mens andre er måneder undervejs.

Thomas Meier, adm. dir., Glashütte Original

Nicolas G. Hayek, der skabte Swatch Group, opnåede succes med sine billige ure, fordi de kun bestod af 51 dele, hvor konventionen var, at et armbåndsur krævede mindst 100 dele for at kunne fungere.

I urene fra Glashütte Original indgår op til 500 dele, der alle er fremstillet i hånden. Derfor er priserne høje.

»Populært sagt køber kunderne vores tid. Nogle ure kan fremstilles i løbet af uger, mens andre er måneder undervejs. Jo flere dele, der medgår til at fremstille et armbåndsur, des dyrere er det. Desuden skal materialerne være af den ypperste kvalitet, da ure fra Glashütte Original ses som en investering på livstid,« anføre Thomas Meier.

Andre urfirmaer gør det samme, men har helt andre markedsføringsbudgetter.

Glashütte Original foretrækker at møde kunderne i øjehøjde.

Potentielle købere kan komme til byen, se håndværket, tale med urmagerne og herigennem få et ganske andet indtryk, end ved blot at gå ind i en butik. Betjeningen kan være aldrig så god, men tåler ikke sammenligning med at besøge landsbyen i Erzgebirge.

Og så kan man ved selvsyn konstatere, at byens motto er korrekt: »Her lever tiden«.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.