Erhverv

Den perfekte shitstorm: Big Business på listefødder mellem Trump og NFL

Virksomhederne kæmper en kamp for at undgå at støde kundegrupperne: Nogle kræver respekt for Stars and Stripes og andre respekt for forfatningen og dermed retten til fri tale.

Det amerikanske sportsmærke Under Armour er blandt andet de store sponsorer i NFL-sammenhæng. Foto: Scott Boehm/AP

Flere af de største virksomheder i USA risikerer at komme til at "begå fejl" i striden mellem Trump og NFL - organisationen bag den professionelle liga i Amerikansk fobold.

Foreløbig har de største sponsorer i amerikansk fodbold som Ford, Under Armour og Budweiser valgt at støtte begge sider: At det er spillernes grundlovssikrede ret, at knæle i protest under afspilningen af nationalsangen og samtidig udtrykke støtte til det amerikanske flag og al den respekt det bør udløse.

Protesterne under nationalsangen blev indledt af den tidligere quarterback Colin Kaepernick fra San Francisco 49ers sidste år. Han ville oprindeligt skabe opmærksomhed om racisme, uretfærdighed og politiets brutalitet (mod især sorte amerikanere).

Flere og flere spillere har bakket op om protesten, og det fik Donald Trump til i sidste weekend, at opfordre fodboldholdenes ejere til at fyre de spillere som "protesterede" på den måde.

Men Trumps tweets har nærmest haft den modsatte virkning og har fået mange af holdejerne til at stå sammen med deres spillere og retten til at udtale sig frit med henvisning til landets forfatning. "Konflikten" truer nu med at blive overført til andre sportsgrene, herunder især basketball.

Det er ikke en nem balancegang. Flere af selskaberne har fået mails fra vrede kunder, der fortæller dem, at de ikke længere vil handle med dem, hvis ikke selskaberne støtter/tager stilling for enten den ene eller anden side, skriver Bloomberg.

Eksempelvis har General Motors, Campbell Soup, Disney og Uber været udsat for opfordringer til boykot, fordi kundegrupper er utilfredse med deres angivelige støtte til enten Trump eller spillerne.

»På grund af at det er et spørgsmål som i den grad deler vandene, er det ikke overraskende, at virksomhederne ikke er villige til offentligt at sympatisere med det ene synspunkt frem for det andet. Derfor ser vi disse udtalelser som er sådan en slags gylden middelvej. De kan simpelthen ikke stille alle kunderne tilfredse,« siger Kabrina Krebel Chang, der er lektor på Boston University Questrom School of Business til Bloomberg.

Der er dog undtagelser. Nike har klart støttet sportsfolkene og deres ret til at "tale frit". Det samme er tilfældet med Hyundai Motors.

NFL er en af de mest populære sportsgrene i USA og ses af mange tilskuere på både stadions og tv, hver gang der er kampe. Afslutningen på sæsonen, Super Bowl, har nogle af de dyreste reklameminutter, der kan købes i verden.

FINANS giver dig overblik
Erhvervslivet og verden er i forandring i disse dage, hvilket har betydet store omvæltninger og en stor strøm af nyheder. Vi udvælger hver dag de væsentligste erhvervsnyheder og samler dem i vores nyhedsbreve.
Tilmeld dig her
BRANCHENYT
Læs også