Erhverv
0

Er de blevet tossede? Carlsberg brygger ny øl på skrig og skrål fra Anfield

I et drivhus hos Carlsberg har man udsat humleplanter for høj lyd og film fra fodboldkampe. Det er der kommet 40.000 jubilæumsøl ud af.

Liverpool manager Jürgen Klopp er her på besøg hos Carlsberg og står foran det drivhus, hvor humleplanterne er blevet udsat for 25 års Liverpool stemning i lyd og billede fra The Kop. Det er der kommet 40.000 øl ud af som deles ud til fodboldklubbens fans. Foto: Carlsberg.

Folk, der er gået forbi Carlsbergs drivhuse i Valby i det seneste halve år, må have tænkt deres.

Drivhusene har været oplyst af genskinnet fra kæmpe videoskærme med klip fra de seneste 25 års fodboldkampe på Anfield Road. Og samtidig har lyden fra tilskuerne banket ud gennem glasset. Alt sammen for, at den dyrkede humle skulle få en helt speciel "Liverpool"-smag.

Og både manager Jürgen Klopp og tidligere Liverpool-legender som Robbie Fowler og Steve McManaman har været forbi Valby for at følge eksperimentet.

Den dyrkede fodboldhumle er herefter blevet brugt til at brygge 40.000 specielle øl, der skal fejre 25 års samarbejde mellem Carlsberg og Liverpool FC.

Men kan man det? Altså indpode en stemning og særlig "Liverpool flavour" i en øl ved at udsætte de stakkels planter for lyd og billeder fra fodboldkampe? Det mener de hos Carlsberg - nok med et glimt i øjet og et "Probably" på læben.

»Research har vist, at humleplanter vokser bedre, når de udsættes for lydvibrationer, som giver mere fotosyntese og mere biomasse. Vi har brugt det til at brygge den måske bedste fanøl i verden for at fejre samarbejdet med Liverpool gennem de seneste 25 år,« siger seniorforsker Pai Rosager Pedas fra Carlsbergs Laboratorium.

Liverpool-øllen smager angiveligt ikke som andre af Carlsbergs produkter og har en mere frugtagtig smag. Humlen blev kun produceret i en begrænset mængde og bruges kun til jubilæet.

»Man skal huske, at vi i 25 år har været fokuseret på, hvordan øl kan gøre fodbold bedre. Denne gang gør vi det omvendt, og viser at fodbold kan gøre øl bedre. Men den kommer ikke i salg nogen steder. Vi giver alle 40.000 flasker væk til Liverpool-fans over hele verden. For det er deres og klubbens øl. Men man kommer til at kunne vinde nogle flasker på hjemmesiden,« siger Marketing manager Louise Bach fra Carlsberg.

Carlsberg har været sponsor for Liverpool i 25 år, og i mange år var bryggeriets logo en fast bestanddel af en ægte Liverpool-trøje. Det sponsorat mistede man imidlertid for nogle år siden, men Carlsberg er fortsat en stor øl-sponsor for klubben.

Markedsføringsmæssigt har Carlsberg kunnet bruge samarbejdet med Liverpool i Storbritannien og ikke mindst i Asien. Her er Liverpool fortsat en af de mest populære klubber, uanset at holdet ikke har vundet noget i de seneste mange år.

Få de seneste erhvervsnyheder med vores nyhedsapp
BRANCHENYT
Læs også