Erhverv

Netflix: Vi vil bruge 50 mia. kr. på indhold næste år

Selvom Netflix nu bliver udfordret af Disney, fortsætter tv-tjenesten med at vokse globalt i samme høje tempo. I 2018 vil Netflix bruge mellem 44 og 50 mia. kr. på indhold – og en stor del af det på egne tv-serier og film.

Det er for farligt at være afhængig af andre selskabers indhold, så Netflix skruer op for produktionen af egne tv-serier og film som her House of Cards, en af de første store hits blandt Netflix' hjemmedyrkede indhold.

Det var lidt af en mavepuster til Netflix, da medieimperiet Disney ad to omgange i august og september annoncerede, at aftalen om at sælge indhold til Netflix ikke ville blive forlænget. I stedet vil Disney fra 2019 lave sin egen streaming-tjeneste med alt fra Disney-klassikere til Star Wars og Marvel-filmene.

Men Netflix har det trods Disneys enegang ganske fint, viser både aktiekursen og de seneste regnskabstal, der blev offentliggjort mandag aften.

Kursen hoppede dagen før kvartalsregnskabet blev sendt ud op over 200 dollars for første gang, en stigning på 37 pct. på et halvt år, og fortsatte op i eftermarkedet, da tallene kom ud.

Der var da heller ikke meget at skamme sig over. Omsætningen landede på 18,1 mia. kr. for streamingtjenesten, en stigning på 33 pct. i forhold til året før, mens det samlede overskud for kvartalet blev på 817 mio. kr.

Globalt er der nu 104 mio. abonnenter, en stigning på 24 pct. på et år, på trods af at Netflix hævede priserne med omkring ti procent i løbet af kvartalet.

Disney-forskrækkelsen blev i Netflix-boss Reed Hastings beretning i regnskabet afspejlet i et fornyet fokus på Netflix’ eget indhold.

»Selvom vi har flerårige aftaler på plads, som forhindrer en pludselig begrænsning i indholdsrettigheder, er den langsigtede tendens tydelig. Vores fremtid ligger hovedsageligt indenfor eksklusivt, originalt indhold,« skriver Reed Hastings.

Samlet set vil Netflix i 2018 bruge mellem 44 og 50 mia. kr. på indholdet – altså tv-serier og film på Netflix. Men en stigende del skal gå til Netflix’ eget indhold. I år er omkring en fjerdedel af budgettet brugt på selv at stå bag serier og film, og den andel skal stige, lyder meldingen, uden at Netflix-direktøren sætter et mere præcist tal på.

BRANCHENYT
Læs også