Fejl, dårlig service og høje priser: Storkunder klar til at fyre Postnord

Postnords danske direktør, Peter Kjær Jensen, genkender ikke billedet af, at kunderne er utilfredse.

Siden en ny Postlov trådte i kraft i 2016 er det blevet både dyrere og langsommere at sende fysiske breve med Postnord.

Gratist, Registreret: TOOL Oplåst artikel - prøv Finans

En række af Postnords store danske erhvervskunder er så trætte af fejl og dårlig service, at de nu forsøger at droppe den kriseramte postkoncern som leverandør af millioner af breve. Det gælder bl.a. de store forsikrings- og pensionsselskaber, der dermed hælder salt i såret hos Postnords tabsgivende danske forretning.

Brancheorganisationen Forsikrings & Pension klager blandt andet over, at det giver problemer med svarfrister, fordi de fysiske breve er for lang tid om at nå frem. Derfor vil de have lov til at droppe Postnord og i stedet sende digitale breve via e-Boks.

»Det er problematisk for selskaberne at benytte Postnord, fordi mange breve går tabt eller kommer sent frem. Og når vi nu har et velfungerende e-Boks-system, der kan håndtere personfølsomme data, mener vi, at det er bedst for alle parter, at pensions- og forsikringsselskaberne får lov til at sende breve direkte hertil,« siger Torben Weiss Garne, underdirektør i brancheorganisationen Forsikring & Pension (F&P).

Private virksomheder skal have kundernes samtykke for at benytte e-Boks til personfølsomme breve. F&P vil nu have politikerne til at justere loven, så de kan benytte e-Boks på samme måde som offentlige styrelser, der som udgangspunkt sender posten digitalt.

Forsikrings- og pensionsselskaberne er ikke alene om at søge andre muligheder end Postnord. Sidste år valgte den offentlig myndighed, Udbetaling Danmark, at hyre Bladkompagniet til at uddele lidt under halvdelen af myndighedens fysiske post i en forsøgsordning. Bladkompagniets adm. direktør, Jesper Nielsen, oplever stigende interesse fra både private virksomheder og offentlige myndigheder, der gerne vil have brevene hurtigere frem.

»Det er et område, der vokser for os, og det vokser specielt i disse dage,« siger Jesper Nielsen.

Per Nikolaj Bukh, professor på Aalborg Universitet, vurderer, at de utilfredse kunder kan blive et stort problem for Postnords danske forretning.

»Det ser ud som om, at forskellige store kunder søger væk fra Postnord, fordi serviceniveauet er blevet dårligere, og priserne er steget. Der er ingen tvivl om, at det er en væsentlig udfordring for Postdanmark, der kæmper for at få økonomien til at hænge sammen,« siger Per Nikolaj Bukh, professor på Aalborg Universitet.

I Postnord kan direktør for den danske forretning, Peter Kjær Jensen, ikke genkende billedet af, at kunderne stikker af, fordi de er utilfredse.

»Vi har dialog med vores store kunder, og det er overhovedet ikke det billede, vi har af situationen. Der er kommet nye aktører i markedet, og det er der nogle af vores kunder, som har valgt at prøve af. Men min oplevelse er, at en stor del af dem kommer tilbage igen,« siger Peter Kjær Jensen, der vil lade det være op til politikerne, om private virksomheder skal have lettere adgang til at benytte e-Boks.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også