Finans

Regeringen vil give folkeskoleelever mere naturfag - men lærerne mangler

En tredjedel af undervisningen i natur/teknologi varetages i dag af lærere uden kompetencer i faget.

Artiklens øverste billede
I 1.-6. klasse undervises børnene i natur/teknologi, hvor en tredjedel af undervisningen ifølge undervisningsministeriets tal foregår med en ikke-kompetent lærer. Arkivfoto: Finn Frandsen/Polfoto

Børnene i folkeskolen skal have mere naturfag og mindre understøttende undervisning.

Sådan lød budskabet fra statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), da han tidligere på ugen præsenterede regeringens udspil til en justering af folkeskolereformen.

Her understregede statsministeren vigtigheden af, at flere unge uddanner sig til ingeniører, biokemikere og datamatikere, og »hvis vi skal lykkes med det, skal vi også magte at vække deres nysgerrighed«.

Det kan vi simpelthen ikke være bekendt.

Mette With Hagesen, formand for Skole og Forældre

Men lærerne, som skal stå for den naturfaglige undervisning, mangler. I natur/teknologi som eleverne har fra 1. til 6. klasse varetages blot 68 pct. af undervisningen af lærere med kompetencer i faget, viser tal fra Undervisningsministeriet.

Det er et problem, for natur/teknologi er det fag i folkeskolen, der skal vække interessen for naturvidenskab senere i skolelivet, mener Nina Troelsgaard Jensen, formand for Forening af lærere i naturfag ved læreruddannelserne.

»Hvis eleverne får flere timer, der alligevel ikke har et ordentligt indhold, er det ligegyldigt. Man bruger pengene bedre, hvis man koncentrerer sig om, at det er uddannede lærere, der har naturfag,« siger hun.

Også formanden for foreningen Skole og Forældre, Mette With Hagensen, mener, at manglen på lærere og udsigten til flere timer i naturfag er en dårlig cocktail.

»Det betyder, at børnene får en undervisning, som ikke har den kvalitet, den burde have. Det kan vi simpelthen ikke være bekendt. Så er børnene på den korte bane bedre tjent med, at vi holder fast i en skoledag, som den ser ud i dag,« siger hun.

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) ønsker ikke at stille op til interview. I en mail skriver hun, at regeringen har sat forskellige skibe i søen i jagten på flere naturfagslærere, og at andelen af lærere med kompetencer i natur/teknologi er steget 5 procentpoint på et år. Dertil sender hun en del af ansvaret videre til landets kommuner:

»Flere fagtimer i naturfag kræver en særlig prioritering i kommunerne,« skriver hun.

Kun i kristendomskundskab er manglen på lærere med relevante kompetencer større end i natur/teknologi.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.