Finans

De små banker snupper kunder fra de største: Kunderne går op i »nærhed, tryghed og stabilitet«

Nærhed til kunderne sikrer lokale banker fremgang, mener direktør. Hvidvasksag i Danske Bank betyder mindre

Artiklens øverste billede
Bankkunderne søger mod de lokale banker i stedet for de store landsdækkende, viser tal fra Voxmeter. Foto: Bax Lindjardt/Ritzau Scanpix

De lokale og regionale banker har vundet kunder fra de store gennem 2018. 

Ifølge analyseinstituttet Voxmeter har de lokale banker, sparekasser og andelskasser vundet omkring 67.000 kunder i årets første ni måneder. 

Hos foreningen Lokale Pengeinstitutter, der har 54 pengeinstitutter i medlemskredsen, kan direktør Jan Kondrup ikke forholde sig til de konkrete tal i undersøgelsen, men godt bekræfte tendensen. 

- Vi har oplevet en stor kundetilgang over flere år. Hovedårsagen er forretningsmodellen i de lokale pengeinstitutter, hvor man stadig har mange filialer og er tæt på kunderne og deres hverdag. 

- Vi oplever, at kunderne går op i nærhed, tryghed og stabilitet, siger Jan Kondrup.

Sagen om hvidvask i Danske Bank har de seneste mange måneder fyldt meget i Danmark, men Jan Kondrup vurderer ikke, at det er den primære årsag til de lokale pengeinstitutters fremmarch. 

- Jeg kan ikke sætte tal på det, men det kunne godt tyde på, at der har været lidt større mobilitet blandt kunderne på det seneste.

- Men jeg har ikke grund til at tro, at sagen har haft nogen stor betydning på. 

- Den væsentligste årsag til fremgangen er den måde, de lokale pengeinstitutter driver sin forretning og håndterer kunderne på med personlig betjening, siger Jan Kondrup. 

Ifølge Torben Hansen, der er professor i forbrugeradfærd hos CBS, vælger bankkunder først og fremmest bank ved at kigge på, hvad man får for pengene. 

Derfor vil spørgsmål om etik først komme længere nede i rækken, men i det tilfælde vil det være en naturlig reaktion at kigge mod de mindre banker.

- Tillid er et personspørgsmål, og tillid og etik går hånd i hånd, så hvis man skifter til nogle banker, der er lidt mindre, så kan man sagtens have en opfattelse af, at man bedre er i stand til overskue, hvad der foregår, siger Torben Hansen. 

Danske Bank har ifølge Voxmeter tabt omkring 60.000 kunder i årets første ni måneder. 

Banken kan ikke genkende tallene og siger, at den har mistet 1500 nemkonto-kunder i 2018. 

Nordea har ifølge undersøgelsen tabt omkring 18.000 kunder. Banken offentliggør ikke selv kundetal. 

/ritzau/

Ritzau

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.