• Opdateret 20/12/2018 kl. 09:08
Finans

Nykredit indgår aftale med Forbrugerombudsmanden

Der er nu indgået en aftale mellem Nykredit Realkredit, Totalkredit og Forbrugerombudsmanden efter armlægning om privatkunders omlægninger af lån.

Artiklens øverste billede
Foto: Olivia Loftlund

En tvist mellem Nykredit Realkredit, Totalkredit og Forbrugerombudsmanden om privatkunders omlægninger af lån ender nu i en aftale, hvor Nykredit anerkender at have overtrådt reglerne.

Konflikten mellem parterne har handlet om omlægningen fra Nykredit Realkredit til Totalkredit i perioden fra april 2012 til oktober 2016.

»Vi ønsker altid at rådgive så præcist som muligt, og vi er ærgerlige over, at vi ikke er lykkedes med det i forbindelse med disse omlægninger. Det er ikke tilfredsstillende for hverken vores kunder eller os selv,« siger Anders Jensen, koncerndirektør i Nykredit, i en meddelelse.

Der er desværre en gruppe af kunder, hvor vi ikke kan udelukke, at nogle af dem ville have undladt at lægge deres realkreditlån i Nykredit Realkredit om til Totalkredit

Anders Jensen, koncerndirektør i Nykredit

Her står der specifikt, at »aftalen indebærer en anerkendelse af, at reglerne om god skik for finansielle virksomheder er overtrådt«.

»Der er desværre en gruppe af kunder, hvor vi ikke kan udelukke, at nogle af dem ville have undladt at lægge deres realkreditlån i Nykredit Realkredit om til Totalkredit, hvis de havde kendt til de forskellige vilkår for at regulere bidragssatsen. Det vil vi gerne rette op på, og det tilbyder vi derfor disse kunder at gøre,« fortsætter Anders Jensen.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard fortæller, at man har modtaget mere end 200 klager efter Totalkredits bidragsforhøjelse i 2016.

»Det er vigtigt, at vi som forbrugere får alle de oplysninger fra vores rådgivere, som har betydning for de beslutninger, vi skal tage. Det gælder særligt prisoplysninger, og bidragssatsen er en væsentlig del af prisen for et realkreditlån,« siger hun.

Hun oplyser samtidig, at med forliget afslutter Forbrugerombudsmanden behandlingen af de klager, som er omfattet af forliget.

I alt blev der i de omtalte år gennemført 46.292 omlægninger, som Nykredit Realkredit rådgav om. Ved 41.386 af disse har kunderne opnået rentebesparelser eller andre fordele.

Både Forbrugerombudsmanden og Nykredit Realkredit vurderer derfor, at disse kunder næppe ville have ændret deres beslutning, selvom de havde kendt til de forskellige vilkår for at regulere bidragssatserne, oplyser Nykredit.

Ved de resterende 4.906 omlægninger kan det imidlertid ikke udelukkes, at nogle af kunderne ville have handlet anderledes. Derfor modtager de kunder nu et brev, hvor Nykredit Realkredit tilbyder at tilbagerulle hele omlægningen eller justere bidragssatsen og vilkårene.

Aftalen med Forbrugerombudsmanden afslutter den sidste af de igangværende myndighedsundersøgelser forårsaget af bidragsforhøjelsen i Totalkredit i 2016, lyder det i meddelelsen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.