Spotify planlægger opkøb af podcast-gigant
Musiktjenesten øger sit fokus på podcasts for at slippe for besværlige forhandlinger med de store pladeselskaber, skriver The New York Times.
Spotify forhandler angiveligt med podcast-producenten Gimlet Media om et opkøb. Falder en aftale på plads, vil det reducere musiktjenestens afhængighed af pladeselskaberne, skriver The New York Times.
Spotify har 200 mio. brugere på verdensplan. Siden børsnoteringen sidste år har streamingtjenesten øget investeringerne i podcasts.
Strategien skulle være, at jo flere af Spotifys egne podcasts, brugerne lytter til, jo mindre begrænset bliver streamingtjenesten af løbende at skulle forhandle licensaftaler på plads med de store pladeselskaber.
Barry McCarthy, finansiel chef i Spotify, gentagne gange udtrykt ambitioner om at skabe større profit. Musik er selskabets klart største udgift. Det er ifølge The New York Times lige så meget som ca. 75 pct. af omsætningen.
Gimlet blev grundlagt i 2014 og har siden bevæget sig mod tv-produktion. Amazon-serien ”Homecoming” med bl.a. Julia Roberts er baseret på en af Gimlets podcasts.