Rådgivere: Banker overholder ikke krav om transparens
De nye investorrapporter fra bankerne, der skal give danske investorer et overblik over deres investeringsomkostninger, kritiseres af privatøkonomiske rådgivere, der mener, at opgørelserne endnu ikke opfylder målet. Det skriver Berlingske Business.
Investorrapporterne kritiseres for ikke at være udarbejdet ens, og for i nogle tilfælde ikke at være opgjort som ét samlet tal for alle investeringsomkostningerne.
- Jeg har set rapporter fra Danske Bank. De var umulige at forstå, og det virker ikke, som om de har haft et ærligt ønske om at vise kunderne alle omkostningerne. Det efterlader ønsket om, at man havde tænkt over kundernes evne til at forstå den slags rapporter, siger Kim Valentin, der er privatøkonomisk rådgiver i Finanshuset, til Berlingske Business.
Karsten Engmann Jensen, der er indehaver af rådgivningsselskabet Pengeministeriet, har samme oplevelse og fortæller til Berlingske Business, at formueplejer fortsat forsøger at sløre, hvor meget deres kunder betaler, på trods af at den nye lov er trådt i kraft.
I et svar til Berlingske Business skriver Sune Worm Mortensen, der er direktør for rådgivning i Danske Bank Wealth Management, at banken løbende vil udsende delrapporter over omkostningerne. Han forklarer, at banken tolker den nye lov således, at der skabes transparens ved, at kunderne løbende modtager omkostningstal for kvartal og år til dato.
/ritzau/FINANS