Svenskerne giver Danske Bank bundkarakter efter hvidvasksag
En ny undersøgelse af bankernes omdømme i Sverige giver pr-klø til Danske Bank, som har »stærke tillidsproblemer,« mener analyseinstitut. Svenskerne sætter nærmest lighedstegn mellem banken og hvidvask.
Danske Banks omdømme i Sverige er nu så svækket, at det ifølge en undersøgelse fra Nordic Brand Academy, der er delvist ejet af Stockholms Universitet, nu har »stærke tillidsproblemer«.
Det skriver Børsen.
Banken, der er Sveriges femtestørste, har til sammenligning med konkurrenterne fra Nordea, Swedbank, SEB og Handelsbanken det laveste niveau på 45,6 på en skala fra 0 til 100.
Nordic Brand Academy er et analyseinstitut, som bl.a. ser på kendskabet til de største varemærker, og ifølge dem er en score på under 50 ensbetydende med »stærke tillidsproblemer«. Undersøgelsen er baseret på rundspørger til 3.600 svenskere i vinteren og foråret.
»Danske Bank har været hårdt ramt af hvidvaskskandalen. Nu virker det som om, at hvidvask er en del af den spontane association i banken i Sverige. Det betyder, at selv når mediebilledet ikke handler om Danske Bank, så kobler offentligheden det til banken,« siger ledende partner i Nordic Brand Academy Robert Gelmnanovski ifølge Børsen.
I en email til Børsen oplyser pressechefen for Danske Bank i Sverige, Anna Sundblad, at det mere er omtalen af sagen end selve hvidvasken, der er årsag til det dårlige image, lige som bankens image er dårligere i Danmark end i Sverige.
»Undersøgelsen afspejler, at omtalen af hvidvasksagen desværre har påvirket vores omdømme, omend i mindre grad i Sverige end i Danmark. Vi investerer i alle aspekter af vores aktiviteter i foranstaltninger til forbedring af vores indsats for at bekæmpe økonomisk kriminalitet,« skriver Sundblad.
Den gode nyhed for Danske Bank er dog, at også et par af de andre banker har dårlige scorer med fald i omdømme. Nordea ligger på 52,2 og Swedbank er på 49,8, mens Handelsbanken og SEB begge er steget. De to ligger på henholdsvis 68,6 og 64,4, skriver Børsen.