Finans

Tårnhøje dagbøder har ikke fjernet uforsikrede biler fra vejene

Dagbøder på 250 kr. skulle fjerne problemet med forsikringsspøgelser på vejene. Sådan er det ikke gået.

Artiklens øverste billede
Bilejere tegner sig for den største gruppe af trafikanter, der bevæger sig rundt på vejene uden at have styr på den lovpligtige ansvarsforsikring. Foto: Casper Dalhoff.

Store dagbøder skulle rydde ud i junglen af køretøjer, der kører rundt uden en lovpligtig ansvarsforsikring.

De nye bøderegler, der trådte i kraft den 1. januar 2019, betyder, at det koster 250 kr. pr. døgn at køre rundt uden en ansvarsforsikring på bilen, hvilket er markant dyrere end at have styr på ansvarsforsikringen.

Derfor luftede den daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) også en forventning om, at dagbøderne ville »virke motiverende på de uforsikrede ejere«, da han fremsatte lovforslaget i februar 2018.

Det første år betød dagbøderne et markant fald i antallet af forsikringsspøgelser, som raslede ned fra godt 49.000 til knap 13.000.

Siden er udviklingen imidlertid bremset op, og ved udgangen af 2020 kørte 10.930 bilister, knallertejere og motorcykler rundt uden at have orden i forsikringspapirerne, viser tal fra Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring (DFIM).

»Den slags er ikke i orden. Men sker der et færdselsuheld, kan DFIM som garantifond yde økonomisk erstatning til den skadelidte. Skadevolderen kan derefter imødese et erstatningskrav fra DFIM, der kan løbe op i flere millioner kroner, især hvis skaden medfører invaliditet og tab af erhvervsevne,« siger Maria Clausen, underdirektør i Forsikring & Pension og leder af DFIM.

DFIM-pengene kommer fra dagbøderne. Knap 11.000 uforsikrede køretøjer betyder daglige indtægter på godt 2,7 mio. kr., som går til dækning af uforsikrede skader.

Sidste år forårsagede forsikringsspøgelser ifølge DFIM 190 skader, hvilket er det laveste niveau siden 2014.

Den største gruppe af forsikringsspøgelser er uforsikrede biler, som står for 51 pct. af det samlede antal uforsikrede motorkøretøjer fulgt af knallerter med en andel på 40 pct.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.