Finans

Unaturligt mange mistanker om hvidvask: Lunar Bank giver travlhed i andre banker

Lunar Bank erkender, at den er særlig udsat for at blive udnyttet af kriminelle. De øvrige banker oplever store problemer med den digitale bank.

Artiklens øverste billede
Lunar Bank har fået mange nye kunder, og blandt dem er der også kriminelle, der forsøger at hvidvaske penge. Foto: PR

Der er så mange mistænkelige kunder i den fremadstormende digitale Lunar Bank, at landets øvrige banker er kommet på overarbejde i deres bestræbelser på at bekæmpe hvidvask.

Det viser en rundringning til flere af landets banker, som tegner et enslydende billede af Lunar Bank som et pengeinstitut med store udfordringer med kunder, som potentielt er kriminelle.

En direktør i en af landets store banker oplyser, at 70-75 pct. af alle mistanker om hvidvask vedrører transaktioner, hvor penge er ved at blive overført til kunder i Lunar Bank, hvilket har ført til en særskilt og ressourcekrævende håndholdt håndtering af Lunar Bank-sager.

I en anden stor bank vedrører hver femte hvidvask-indberetning til anklagemyndigheden Lunar Bank. Det skal ses i forhold til, at den har en markedsandel på mindre end 1 pct.

En del af de kunder, som de seneste år har shoppet rundt hos andre banker, forsøger sig nu hos os.

Svend Ulrik Riis, hvidvaskansvarlig i Lunar Bank

Nogle banker har derfor nedsat grænsen for, hvor store beløb de tillader overføres til Lunar Bank. En bank har endda indført en særregel om, at den ikke tillader straksoverførsler til Lunar Bank. De mange mistænkelige kunder betyder, at banken vil have en ekstra dag til at kontrollere transaktioner til banken.

Lunar Bank erkender, at den er særlig udsat for at blive misbrugt af kriminelle, fordi den som ny bank får mange nye kunder.

»En del af de kunder, som de seneste år har shoppet rundt hos andre banker, forsøger sig nu hos os. Det er noget, vi er særligt opmærksomme på, og vi allokerer mange ressourcer til at sætte ind mod det,« siger Svend Ulrik Riis, juridisk chef og hvidvaskansvarlig i Lunar Bank.

Han har dog svært ved at forstå, at 70-75 pct. af alle mistanker om hvidvask i en bank og 20 pct. af alle indberetninger i en anden bank handler om Lunar Bank.

»Vores kundebase vokser hurtigt, og vi har flyttet store summer fra andre banker til os. Som det er alle steder, skjuler kriminelle sig derimellem. Så jeg ser det ikke som et faresignal, at andre banker har mange sager om os, og man skal være forsigtig med at tolke for meget på de tal,« siger Svend Ulrik Riis.

Han har forståelse for, at en bank ligefrem er gået så vidt, at den har indført en særregel om ikke at tillade straksoverførsler til kunder i Lunar Bank.

»Alle banker har et risikobillede, som gør, at man tager sine forholdsregler. Vi er ny på området, så det er naturligt, hvis nogen har en forholdsregel om at undersøge betalinger, før de går ud,« siger Svend Ulrik Riis.

Jeg tror ikke, at vi har en større risikovillighed.

Svend Ulrik Riis, hvidvaskansvarlig i Lunar Bank

Ifølge flere konkurrenter er den kraftige kundevækst i Lunar Bank en del af forklaringen på de mange hvidvasksager, fordi der er flest hvidvasksager med nye kunder. Men flere peger på, at Lunar Bank tilsyneladende også har en større risikovillighed end traditionelle banker.

»Jeg tror ikke, at vi har en større risikovillighed. Jeg tror, at den risiko, der er for at blive misbrugt, er forskellig alt efter hvilken type bank, du er,« siger Svend Ulrik Riis.

Finanstilsynet krævede efter en inspektion i august 2020, at Lunar Bank forbedrede hvidvaskindsatsen på flere områder.

Tilsynsmyndigheden påbød bl.a. Lunar Bank at sikre, at den vurderer en forretningsforbindelses formål, at den udfører skærpede kundekendskabsprocedurer, når der er tale om kunder med en øget risiko for hvidvask, og at baggrunden for komplekse og usædvanligt store transaktioner og transaktionsmønstre straks undersøges. 

Når Finanstilsynet kommer med et påbud, betyder det, at banken i tilsynets optik ikke håndterer et område tilstrækkeligt. Alligevel nedtoner Lunar Bank kritikken fra tilsynsmyndigheden.

»Djævlen ligger altid i detaljen - også i påbud. Vi fik tre påbud, og det er i den lave ende, når man sammenligner med, hvor mange påbud andre får. Vi har siden haft en dialog med Finanstilsynet, som heldigvis for kort tid siden har meddelt, at vi er kommet i mål med de områder, som tilsynet påpegede,« siger Svend Ulrik Riis.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.