Finans

EDC beskylder bankejede ejendomsmæglere for at bruge ufine metoder

EDC oplever jævnligt, at bankerne forsøger at lokke kunderne til at bruge deres egne ejendomsmæglerbutikker. Bankerne afviser.

Artiklens øverste billede
Ejendomsmæglerkæden EDC brokker sig over, at bankerne bruger ufine metoder til at stjæle dens kunder. Arkivfoto: Thomas Sjørup

Landets største ejendomsmæglerkæde EDC oplever, at bankerne forsøger at stjæle dens kunder med ufine metoder.

Det får nu ejendomsmæglerkæden og Forbrugerrådet Tænk til at råbe vagt i gevær og sætte spørgsmålstegn ved, om de såkaldte finansielle supermarkeder fungerer optimalt og efter hensigten.

Finans er i besiddelse af et helt katalog med mere end 40 eksempler på, hvordan banker forsøger at overtale eller ligefrem tvinge deres kunder til at vælge bankens egen ejendomsmægler til at sælge en bolig. Flere af eksemplerne stammer fra i år.

»Vi oplever stadig, at danskere, som gerne vil bruge en EDC-mægler til at sælge eller købe en bolig, bliver udsat for pression og trusler for at få dem til at vælge bankens egen ejendomsmæglerbutik i lokalområdet,« siger Jan Nordmann, kommunikationschef i EDC.

Selvfølgelig er der skjulte incitamenter i at få kunderne til at vælge bankens egen ejendomsmægler.

Morten Bruun Pedersen, seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk

Problemet er ifølge ham ikke isoleret til en enkelt bank.

»Det er noget, som vi oplever fra alle de banker, der har en relation til en mæglerkæde. Det har stået på i mange år og er hverken blevet værre eller bedre. Eneste forskel er, at bankrådgiverne er blevet bedre til ikke at nedfælde deres trusler og pression i en mail, så de er sværere at bevise,« siger Jan Nordmann.

Finans er i besiddelse af en mailkorrespondance mellem en søn, der skal sælge sine forældres hus, og Nordea. Sønnen vil gerne have EDC til at sælge huset, men han har brug for en mellemfinansiering i banken til at købe en anden ejendom, hvor forældrene kan bo.

I forbindelse med bevillingen af denne mellemfinansiering er det et krav fra Nordea, at banken og Danbolig foretager en vurdering af forældrenes hus, men i stedet for som aftalt blot at sende en vurdering af boligen til brug for mellemfinansieringen til sønnen sender banken en salgsvurdering og -aftale via Danbolig, som han i afmagt underskriver for at få skred i processen.

Det er noget, som vi oplever fra alle de banker, der har en relation til en mæglerkæde. Det har stået på i mange år og er hverken blevet værre eller bedre.

Jan Nordmann, kommunikationschef i EDC

Et andet eksempel viser en kunde i Danske Bank, som gerne vil købe en grund og bygge drømmehuset, hvilket kræver en mellemfinansiering og garantistillelse til det firma, som skal bygge boligen.

Men bankrådgiveren oplyser, at mellemfinansieringen og garantistillelsen ikke kan lade sig gøre, medmindre Danske Bank og Home får lov til at sælge den nuværende bolig, selvom kunden allerede havde besluttet sig for at anvende EDC.

»Vi ser desværre relativt tit, at banken udelukkende vil medfinansiere køb af ny bolig, hvis salget af den nuværende bolig foregår gennem bankens ejendomsmægler. Der er også en kunde, som fik lukket sin kassekredit, fordi vedkommende ikke brugte bankens ejendomsmæglerkæde,« siger Jan Nordmann.

Forbrugerrådet Tænks seniorøkonom Morten Bruun Pedersen, som også har set kataloget med eksempler på bankkunder, som mere eller mindre får frataget det frie ejendomsmæglervalg, ryster på hovedet.

Han peger på, at der er udfordringer forbundet med, at bankerne er centrale distributionsenheder, hvor det synes vigtigere at få sendt kunderne ud til bankens egne forretningsenheder end at sikre, at kunden får det bedste og billigste produkt eller ydelse.

»Det er jo problematikken om de finansielle supermarkeder, som endnu engang viser sig. Det er svært at gennemskue, hvornår der er tale om god rådgivning til gavn for kunden eller et mersalg til gavn for banken. I finansielle supermarkeder er der tale om, at kunderne bliver lukket inde i et kredsløb, som ikke er konkurrenceudsat,« siger Morten Bruun Pedersen.

Han understreger, at han er kritisk over for alle finansielle supermarkeder, uanset om der er tale om koncernforbundne eller ”bare” samarbejdsforbundne.

»Det handler om incitamenter. Hvis der er økonomiske eller karrieremæssige incitamenter i en bank til at dirigere kunderne i en bestemt retning, er det skidt. Det kan være, at en bankrådgiver ikke decideret får en provision for en enkelt henvisning, men der bliver jo lagt mærke til, om vedkommende lykkes med at henvise kunder til eksempelvis bankens egen ejendomsmæglerkæde eller til eget pensionsselskab, realkreditselskab eller forsikringsselskab,« siger Morten Bruun Pedersen.

Vi har en soleklar fælles interesse med vores kunder i, at de får den bedste oplevelse og den rigtige pris, når de handler bolig. Derfor henviser vi til en mægler, vi kender.

Mads Skovlund Pedersen, privatkundechef i Nordea

Danske Bank oplyser, at banken har fjernet enhver form for provisionsbetaling mellem Danske Bank og ejendomsmæglerkæden Home, som er ejet af banken. Sagt med andre ord: Banken eller bankrådgiveren tjener ikke flere penge på at henvise en kunde til Home.

Bankens privatkundechef er derfor ked af, hvis en kunde har oplevet at blive tvunget til at vælge bankens egen mæglerkæde.

»Vi har en meget klar forretningsgang om, at vi ikke på nogen måde må presse kunder til at benytte en Home-mægler frem for andre mæglere. Hvis der er en kunde, der har haft en anden oplevelse, så er det meget beklageligt,« siger Mark Wraa-Hansen.

Han understreger samtidig, at banken slet ikke forsøger at skjule ejerskabet af Home.

»Vi er fuldstændig transparente om, at Danske Bank er koncernforbundet med Home, og at dette kan give nogle fordele for vores kunder ved boligsalg. Det gør vi naturligvis kunderne opmærksom på,« siger Mark Wraa-Hansen.

Han kan i det hele taget slet ikke genkende billedet af, at Danske Bank forsøger at presse kunderne et bestemt sted hen.

»Der er mange forhold, der spiller ind, når kunder vælger ejendomsmægler i forbindelse med køb og salg af bolig. Derfor er der også rigtig mange Danske Bank-kunder, der vælger en anden mægler end Home, ligesom Home får masser af kunder, der ikke er kunder i Danske Bank,« siger Mark Wraa-Hansen.

Vi har en meget klar forretningsgang om, at vi ikke på nogen måde må presse kunder til at benytte en Home-mægler.

Mark Wraa-Hansen, privatkundechef i Danske Bank

Forbrugerrådet Tænk køber ikke præmissen om, at der slet ikke er et økonomisk incitament for Danske Bank i at henvise kunder til Home eller for Nordea og Nykredit i at henvise kunder til hhv. Danbolig og Nybolig.

»Danske Bank ejer Home, ligesom Nordea og Nykredit ejer Danbolig og Nybolig. Og hvis det går godt for eksempelvis Home, går det også lidt bedre for Danske Bank. Så selvfølgelig er der skjulte incitamenter i at få kunderne til at vælge bankens egen ejendomsmægler i forbindelse med et boligsalg,« siger Morten Bruun-Pedersen fra Forbrugerrådet Tænk.

Nordea afviser ligesom Danske Bank, at der er penge mellem Nordea og Danbolig-butikkerne.

»Nordea har intet økonomisk incitament til at lave henvisninger til Danbolig. Henvisningsaftalen går ene og alene ud på at sikre, at Nordeas kunder får den bedst mulige handel,« siger Mads Skovlund Pedersen, privatkundechef i Nordea.

Det betyder ikke, at banken ikke anbefaler kunderne at kontakte en Danbolig-mægler i forbindelse med et boligsalg.

»Vi har en soleklar fælles interesse med vores kunder i, at de får den bedste oplevelse og den rigtige pris, når de handler bolig. Derfor henviser vi til en mægler, vi kender, og som vi er trygge ved. Men det står vores kunder frit for at vælge den mægler, de selv ønsker,« siger Mads Skovlund Pedersen.

Han er derfor ked af, hvis der er kunder, som har følt sig presset til at benytte en Danbolig-mægler.

»Det er en fejl, hvis vi over for en kunde har krævet, at Danbolig skal være mægler på et salg, for at vi vil være med til at finansiere en ny bolig. Hvis vi skal være med til en mellemfinansiering, hvor kunden køber en ny bolig, før den gamle er solgt, så vil vi dog typisk kræve, at Danbolig vurderer den gamle bolig, idet vi gerne vil have sikkerhed for en korrekt prissætning i vores kreditvurdering. Men vi har ingen retningslinjer om, at Danbolig bliver brugt som mægler, og Danboligs vurdering er i øvrigt uden omkostninger for kunden,« siger Mads Skovlund Pedersen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.