Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Det halter med sproget i de danske børnehaver

Daginstitutioner: Mange pædagoger har ikke de basale kompetencer til at udvikle børnenes sproglige og kognitive færdigheder, viser et nyt forskningsprojekt. Det går ud over det faglige niveau i skolen, lyder det fra forskere.

I stedet for at pege på en bil og spørge »Hvad er det?«, bør man f.eks. stille spørgsmålet »Hvordan, tror du, at man bygger en bil?«, forklarer Justin Markussen-Brown og fortæller, at det særligt er vigtigt for socialt udsatte børn, at pædagogerne løfter det faglige niveau. Arkivfoto: Finn Frandsen

Mange pædagoger har givetvis spurgt »hvad er det?«, samtidig med at deres pegefinger var rettet mod en bil.

Svaret kan de fleste fireårige hurtigt levere, og selv om spørgsmålet lyder uskyldigt, er lukkede spørgsmål som dette en af årsagerne til, at danske pædagoger i en ny ph.d.-afhandling scorer lavt, når de bliver målt på deres evner til at udvikle børnehavebørns sproglige og kognitive færdigheder...

BRANCHENYT
Læs også