Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Guldsmede og urmagere: Kunderne bytter brugte varer

Kan man få pengene tilbage for et ur, som man har haft på armen? Ja, lød afgørelsen fra Forbrugerklagenævnet. Nej, siger retten i Aalborg. Dansk Erhverv og Danske Guldsmede og Urmagere glæder sig over dommen.

Har man først haft uret på armen, er det brugt, og så kan man ikke forvente at få pengene igen.

Er du en af de forbrugere, som tager en vare i brug og derefter returnerer den og kræver at få pengene retur? Og når du får nej i butikken, så bliver du sur og stædig og truer med Forbrugerklagenævnet og andre ubehageligheder?

Ifølge Trine Thorning, der er direktør hos Danske Guldsmede og Urmagere, oplever man jævnligt den slags kunder hos landets guldsmede og urmagere.

»Igennem de seneste år har vi oplevet en holdningsændring hos forbrugerne. Mange stiller større krav og har store forventninger til, at de kan få penge retur for en vare, selv om de har taget den i brug. Det giver desværre anledning til en del udfordringer i butikkerne, hvor salgspersonalet skal forklare, at selv om man ikke direkte kan se på en vare, at den har været brugt, så kan varen ikke returneres. Det har flere forbrugere svært ved at acceptere og truer derfor med at gå videre med sagen,« siger hun.

En streg i sandet

En dom fra retten i Aalborg vækker nu begejstring hos Danske Guldsmede og Urmagere og Dansk Erhverv, som mener, at den trækker en streg i sandet for, hvad butikkerne skal finde sig i. Sagen handler om en jysk gymnasielærer, der en lørdag midt på dagen forlod en guldsmed i Aalborg med et Skagen-ur til 1.400 kr. på armen.

»8 dages fuld returret mod fremvisning af bon. Varer, der er tilpasset, brugt eller bestilt hjem i en bestemt størrelse, byttes dog ikke,« stod der på bonen.

Han var ikke i tvivl om, at han kunne bytte uret, hvis hans kone ikke kunne lide det. Ellers havde han aldrig købt det. Men han fik en lang næse, da han fortrød købet.

Brugte uret en halv time

En halv time efter at han havde forladt butikken, mødte han sin hustru, som ikke syntes, at uret var pænt. Derfor tog han det straks af, lagde det tilbage i æsken og gik tilbage til butikken, som i mellemtiden var lukket. Derfor kunne han først levere det tilbage mandag morgen.

Her var butiksindehaveren imidlertid ikke parat til at give ham pengene tilbage, for han havde jo haft uret på armen, da han gik ud af døren, og dermed var uret taget i brug, sagde hun.

Han var skuffet og gik indbragte sagen for Forbrugerklagenævnet, som gav ham medhold og begrundede afgørelsen med, at det ikke kunne ses på uret, at det var taget i brug. Men butikken ville ikke efterleve afgørelsen, og derfor lagde han sag an mod butikken.

»Vi skal også behandles ordentligt«

Nu har retten i Aalborg så slået fast, at han ikke havde krav på at fortryde sit køb, fordi uret var taget i brug. Det er uden betydning, at uret fremtræder som nyt og ubrugt, lyder det.

I butikken kalder indehaveren dommen en stor sejr.

»Egentlig er det en bagatelsag, men den har udviklet sig til en stor sag, hvor jeg i halvandet år har kæmpet for at få ret. Forbrugerne kan være temmelig urimelige og krævende, når de vil bytte varer eller have pengene tilbage. Men nogle gange skal man sætte hælene i, for de skal også behandle butikkerne ordentligt,« siger indehaveren, der har navnebeskyttelse efter flere indbrud på sin privatadresse og af den grund ikke ønsker at få sit navn offentliggjort i medierne.

En farlig glidebane

Dommen glæder også Dansk Erhverv.

»Vi mener helt grundlæggende ikke, at man skal have ret til at kræve penge tilbage for noget, man har taget i brug. Derfor er vi meget tilfredse med, at domstolen nu slår fast, at det ikke gør nogen forskel, at det ikke kan ses på varen, at den har været brugt,« siger markedschef i Dansk Erhverv, Lone Rasmussen.

Forbrugerne har ifølge loven altid 14 dages returret ved køb på nettet, men i fysiske butikker har man som udgangspunkt ikke krav på at kunne levere varerne retur. Hvis butikkerne alligevel giver det som en service, kan de selv sætte betingelserne, og den er som regel altid, at varerne ikke må være taget i brug, påpeger hun.

Lone Rasmussen siger, at Dansk Erhverv med bekymring har set, at Forbrugerklagenævnet i flere afgørelser har ladet det indgå i vurderingen, om man kunne se på varen, at den havde været brugt eller ej.

»Det er en farlig glidebane, for det handler også om respekt for andre købere. Butikken skal jo sælge varen igen som ny. Det kan godt være, man ikke kan se på smykket eller tallerkenen, at de har været taget i brug, men hvem har lyst til at give fuld pris for en brugt vare,« spørger Lone Rasmussen.

I den nye forbrugeraftalelov har forbrugerne fået lov til at returnere brugte varer, hvis de er købt på nettet, og et nyt forslag til EU-køberegler går også meget langt i den retning.

»Det er misforstået forbrugerbeskyttelse at give forbrugere ret til at kræve penge tilbage for varer, de har brugt. Det er respektløst over for det store flertal af forbrugere, der passer ordentligt på tingene, for butikkerne lider et økonomisk tab, de kun kan hente hjem ved at hæve prisen,« siger Lone Rasmussen.

Forbrugerrådet: En meget konkret afgørelse

I Forbrugerrådet Tænk deler man ikke den bekymring, og vicedirektør Vagn Jelsøe, der selv var med til at afgøre sagen i Forbrugerklagenævnet, afviser, at dommen fra Aalborg er principiel.

»I Forbrugerklagenævnet mente et flertal ikke, at uret fremstod som brugt, mens dommeren i Aalborg har lagt vægt på, at uret er taget i brug, fordi kunden havde det på armen, da han fik ud af butikken. Jeg ved godt, at Dansk Erhverv mener, at mange forbrugere forsøger at bytte ting, som de påstår er ubrugte, men som de i virkeligheden har brugt, men jeg kan ikke se, at denne dom får nogen betydning for det, fordi den er så konkret,« siger han.

Ifølge Trine Thorning, der er direktør hos Danske Guldsmede og Urmagere, er smykker og ure eksempler på varer, hvor det kan være svært at se, at de har været brugt.

»Vi har set en del sager, hvor forbrugere kræver at få pengene tilbage, selv om de er taget i brug. Ofte reagerer butikkerne ved at bøje sig. De orker ikke at tage kampen op, fordi de tror, at de alligevel taber sagen, hvis den ryger i Forbrugerklagenævnet. Derfor er vi så begejstrede for, at denne dom underkender afgørelsen fra Forbrugerklagenævnet,« siger hun.

»Endelig har butikkerne fået lidt oprejsning. Endelig er der lidt forståelse for, at man ikke bare kan tage en vare i brug og levere den tilbage og kræve pengene retur.«

Ligger i en skuffe

Skagen-uret, som er årsagen til hele denne artikel, ligger i dag i en skuffe og har ikke været brugt siden den lørdag, det blev købt. Ejeren af uret er meget skuffet over sagens udfald. Han opfatter ikke sig selv som en urimelig forbruger. Han mener, at det er en omgåelse af butikkens egne bytteregler, at han ikke kunne få pengene tilbage, når han nu kun havde haft uret på en halv time, og man ikke kunne se, at det var brugt.

Han orker dog ikke at gå videre med sagen.

BRANCHENYT
Læs også