Finans

Robotter rykker ind i pensionsselskabet: Nu skal de afgøre sager om kræft og hjerte-kar-sygdomme

PensionDanmark går foran og lader robotterne overtage sagsbehandlingsopgaver fra sygeplejersker og rådgivere. Det er kun første skridt ifølge en ekspert.

Artiklens øverste billede
Torben Möger Pedersen har ikke brugt indførelsen af robotter til fyre medarbejdere. Til gengæld har han kunnet opfylde nye krav om bedre rådgivning, uden at skulle ansætte nye. Foto: Mik Eskestad

Som de første herhjemme har PensionDanmark sat robotter til at tage sig af sagsbehandlingen, når kunderne bliver ramt af kritiske sygdomme som kræft og hjerte-kar-sygdomme. Det er bare første skridt i en udvikling, hvor robotterne overtager selv de mest personfølsomme kundesager i den finansielle sektor, lyder det fra en ekspert.

I PensionDanmark mener adm. direktør Torben Möger Pedersen, at det er en gevinst for alle, at selskabet har fået udviklet robotter til at håndtere papirarbejdet. På den måde har selskabets sygeplejersker fået mere tid til selve samtalen med kunderne, og samtidig har robotterne været med til at sænke omkostningerne for selskabets 700.000 kunder.

»De gevinster, som robotterne giver, vil udmønte sig i en kombination af lavere omkostninger og bedre kundeservice. Det er en klar fordel for kunderne,« siger Torben Möger Pedersen.

Han understreger, at det stadig er sygeplejersker, der ringer kunden op, når robotten har truffet en afgørelse. Og hvis robotten er i tvivl, sender den sagen videre til en sygeplejerske.

Torben Möger Pedersen forventer, at robotterne i de kommende år kommer til at overtage en lang række af de opgaver, som rådgivere og sygeplejersker tager sig af i dag. Og han er overbevist om, at andre virksomheder vil følge trop.

»Vi har jo ikke nogen copyright på det her, og vi deler gerne ud af vores erfaringer. Det må være i vores fælles interesse, at hele den finansielle sektor bliver mere effektiv,« siger han.

I revisionsvirksomheden KPMG er Bent Dalager leder af en ny enhed, der rådgiver om implementering af robotteknologi. Han mener, at potentialet er enormt.

»Det næste skridt er, at robotterne skal til at tale med folk. Det kan både være i kundekontakten eller internt. Der kommer vi til at se en meget stor udvikling, og vi har allerede set, at det virker,« siger Bent Dalager.

I Dansk Sygeplejeråd har næstformand Anni Pilgaard det fint med, at robotter udfører rutineprægede opgaver, men man skal være varsom med at gå videre end det.

»Sygeplejersken skal have mulighed for at anvende sine kompetencer og foretage de faglige skøn og med empatisk tilgang rådgive og vejlede syge borgere. Dette er helt afgørende, da vi ved, at kritisk syge er sårbare og derfor har behov for den menneskelige kontakt. Derfor kan vi på ingen måde anbefale, hvis det er robotter, der taler med f.eks. kritisk syge borgere,« siger hun.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.