Serier

Den intelligente brødrister ændrer konkurrencen

Intelligente, forbundne produkter kan ændre produkter og flytte skel mellem brancher. Det kan betyde helt nye konkurrenceforhold for mange virksomheder.

Disruption: Spillereglerne ændres
Rune Pedersen

I januar fik Danfoss en ny muskuløs konkurrent: Google. Tech-giganten købte amerikanske Nest, der laver intelligente termostater; termostater, du kan styre fra f.eks. din smart phone, og som efter noget tid husker dine vaner og selv kan tilpasse temperaturen.

Termostat-producenten Nest er interessant for Google, fordi det er en vej ind i "det intelligente hjem", hjemmet hvor vaskemaskinen, låsen, lamperne, smart-tv'et og gulvvarmen taler sammen . Selskabet samarbejder med Jawbone, der producerer såkaldte fitness-armbånd, som monitorerer din krop. De ved, hvornår du sover og vågner og kan kommunikere med termostaterne. Og Nest samarbejder med Mercedes: Bilen ved, du er på vej hjem - Nest tænder for varmen. Også Apple satser på det intelligente hjem og lancerede i sommer systemet HomeKit, der skal gøre det lettere at integrere alle de intelligente apperater...

Læs også
Top job