Serier

Den gyldne middelvej er blevet grå og trues på livet

Kyndige forbrugere er blevet smartere og vælger discount, fordi de vil have værdi for pengene. Men på udvalgte områder spenderer de gerne penge på luksus.

Fremtidens superbrands: Discount eller luksus
Foto: Eric Risberg/AP Hos Coop Danmark arbejdes netop nu på højtryk med at vende udviklingen i discountkæden Fakta, der har over 400 butikker. Kædedirektør i Fakta Niels Karstensen er sikker på, at uanset om opsvinget kommer eller ej, vil der fortsat være forbrugere til discount. Foto: Finn Frandsen/ Polfoto

Der holder både BMW og Mercedes på Ikea’s svulmende parkeringspladser, og i Nordsjælland skubber velhavende kvinder i pels rundt med indkøbsvognen i Netto.

Men der er også studerende, som kommer cyklende til den eksklusive møbelforretning og spenderer lønnen fra studiejobbet på en dyr designersofa. Eller en kassedame som jagter ugens tilbud i hverdagen for at få råd til tasken fra Gucci, der passer så fint til kjolen købt på udsalg i Hennes & Mauritz...

Læs også
Top job