Serier

Høj vækst for salg af luksuschokolade

Lækker chokolade er hverdagens lille luksus. Forbrugerne belønner sig selv, når de har sparet andre steder.

Fremtidens superbrands: Discount eller luksus
Danskerne er vilde med gourmetchokolade.

Danskerne har skåret ned på forbruget, men de har skruet voldsomt op for købet af lækker chokolade. Selvom forbrugerne går i discountbutikker og jagter billige tilbud, skal der nemlig være plads til den lille luksus i hverdagen.

Fyldte chokolader i eksklusiv indpakning er blevet en slags statussymbol, som får forbrugerne til at glemme den grå hverdag. Derfor åbner der mange nye butikker, som udelukkende satser på chokolade af den fineste slags.

»I det daglige er forbrugerne blevet meget mere prisbevidste og handler discount for at spare. Men vi er alle glade for luksus, og der skal også være plads til at forsøde tilværelsen. Lækker chokolade er en måde at belønne sig selv, fordi man har sparet på andre indkøb,« siger Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom i Nordea.

Lækker chokolade er en måde at belønne sig selv, fordi man har sparet på andre indkøb

Ann Lehmann Erichsen, Forbrugerøkonom i Nordea

Ligesom danskerne i løbet af kriseårene har fået smag for god kaffe og er begyndt at interessere sig for de finere smagsnuancer i de forskellige kaffebønner, er der flere og flere som går op i kakaoprocenten i den chokolade, som de køber. Toms Guldbarre og flødebollerne fra Sambo er trængt i defensiven af eksklusive chokolademærker og hvidt sukkerskum beklædt med håndholdt cru chokolade på marcipanbund.

»Man kan kalde det en læbestift effekt. Hvis der ikke er råd til den dyre kjole, så kan kvinden få læberne til at skinne. På samme måde er eksklusiv chokolade en overkommelig luksus i et sparebudget,« siger Ann Lehmann Erichsen.

Man kan kalde det en læbestift effekt. Hvis der ikke er råd til den dyre kjole, så kan kvinden få læberne til at skinne

Ann Lehmann Erichsen, Forbrugerøkonom i Nordea

Den gode chokolade er vundet frem på hylderne i supermarkederne og i delikatesseforretningerne. Men der er også åbnet flere og flere specialbutikker, som udelukkende handler med finere chokolader præsenteret på glashylder og i gylden belysning.

Peter Beier Chokolade har åbnet flere butikker og øget omsætningen i de seneste 5-6 år. Kæden har nu 16 forretninger, heraf 2 i Sverige.

»Vi har øget vores salg hvert år siden 2008, og i løbet af årene har vi satset stadig mere på kvalitet og eksklusivitet,« siger Peter Beier, ejer og direktør i Peter Beier Chokolade.

Chokolademærket Summerbird har haft stor succes gennem en årrække og sælger både gennem egne butikker i København, Odense og Aarhus. Selskabet har også et stort salg gennem forhandlere.

Senest har den britiske chokoladekæde Hotel Chocolat etableret sig i Danmark og har nu 3 butikker. Butikkernes facader er designet, så de minder om et hotel for på den måde at skabe en indgang til et sted, hvor man kan lægge hverdagen bag sig.

Denne artikel er en oplåst abonnementsartikel. Ønsker du fuld adgang til alle øvrige artikler i Finans’ abonnementsunivers, kan du helt uforpligtende få 40 dages gratis adgang ved at klikke her.

Læs også
Top job