Serier

Når krise rimer på luksus

Luksus burde lide under krisen, med gør det ikke. Tværtimod er salget af verdens mest eksklusive produkter steget til nye højder. Lysten til at forkæle sig selv er en stærk trang.

Fremtidens superbrands: Discount eller luksus
Louis Vuitton har øget salget gennem krisen.

Selv en regnvejrstruet onsdag formiddag i efteråret er der kø for at komme ind i Louis Vuittons flagskibs butik på hjørnet af Avenue des Champs-Élysées og Avenue Georges V i Paris. Forbrugere fra store dele af verden med kåde kreditkort står på række for at få lov til at bruge tusindvis af kroner på tasker, kjoler, bælter eller sko i dette ikoniske luksusmekka i flere etager.

Scenen er langtfra enestående. Kødannelse sker jævnligt, og sådan har det været i de 10 år, butikken har ligget på en af de allerdyreste adresser i den franske hovedstad. Også i de seneste fem år, da man ellers skulle tro, at den værste økonomiske krise siden Anden Verdenskrig ville betyde gabende tomme forretninger...

Læs også
Top job