Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

TDC går amok i prisforhøjelser

TDC’s nytårshilsen til hundredtusinder af privatkunder er højere priser. Telegiganten hæver prisen på 165 produkter med op til 34 pct. Forbrugerrådet ruller med øjnene, mens der klappes i finanskredse.

Julegaven fra TDC-chef Carsten Dilling til hundredtusinder af private TDC-kunder er prisforhøjelser. Foto: Casper Balslev

TDC-chef Carsten Dilling svinger pisken over hundredtusinder af privatkunder.

Fra nytår hæver prisen på 165 produkter og pakkeløsninger med op til 34 pct. I kroner og ører betyder det i værste fald en årlig prisstigning på 528 kr. i et marked, som telebranchen omtaler som en blodig slagmark.

Konkurrence eller ej, så er der ingen vej uden om prisstigningerne, forklarer Frederik Sjørslev, direktør i TDC Privat.

»At vi hæver priserne den 1. januar, er ikke noget nyt. Det gjorde vi også i 2013 og 2014, og det kommer vi nok også til i 2016. Det er jo det, der gør, at vi kan fastholde årlige investeringer på 3,7 mia. kr. i dansk infrastruktur,« siger Frederik Sjørslev.

Men det er ren ammestuesnak, lyder kritikken fra Forbrugerrådet Tænk.

»Når TDC først begynder at appellere til kundernes medfølelse og forståelse for, at man bliver nødt til at blokke kunderne for flere penge for at have råd til at investere, så er man altså langt ude. Det er jo investorerne, der skal løbe den risiko,« siger Martin Salamon, chefkonsulent i Forbrugerrådet Tænk.

Han mener, at prisstigningerne alene handler om, at TDC konstant prøver at presse citronen mest mulig overfor kunderne.

Selv om TDC’s forklaring måske klinger hult, er TDC-ledelsen nødt til at øge indtjeningen.

Michael Friis Jørgensen, aktieanalytiker i Alm. Brand Markets

Ammestuesnak eller ej, så roser finansmarkedet prisforhøjelserne, fordi de kommer på et tidspunkt, hvor kæmpen er presset af faldende mobilpriser, rabatsultne erhvervskunder og krav fra telemyndigheder om prisfald.

»TDC taber kunder på alle områder på nær i bredbåndsforretningen. Vil man opretholde indtjeningen, er det nødvendigt at dreje så meget på prisskruen, som det overhovedet er muligt,« siger Morten Imsgard, senioranalytiker i Sydbank.

Løfte om højere priser
  • TDC gjorde i 2012 op med en årelang prispolitik, hvor der fra tid til anden blev drejet på prisskruerne.
  • Det var slut, loved TDC-ledelsen. Til gengæld varslede man årlige prisstigninger ved årsskiftet.
  • Kunderne mærkede første gang til ændringen i januar 2013, ligesom 2014 også bød på prisstigninger.
  • Her brød TDC dog sin regel, idet selskabet i juli 2014 hævede prisen for fastnetkunderne.
  • Det skete med et prishop på det månedlige abonnement på 22 pct. eller 30 kr.
  • Samlet sikrer den øvelse TDC en årlig merindtjening i 2015 på 272 mio. kr.

Michael Friis Jørgensen, aktieanalytiker i Alm. Brand Markets, er enig.

»Afkastet i TDC er ikke overdrevent i forhold til sektoren generelt. Så selv om TDC’s forklaring måske klinger hult, er TDC-ledelsen nødt til at øge indtjeningen,« siger Michael Friis Jørgensen.

TDC kom ud af 2013 med et overskud på bundlinjen på 3,1 mia. kr. Topledelsen afviser at oplyse, hvad prisstigningerne vil betyde for indtjeningen.

Denne artikel er en oplåst abonnementsartikel. Ønsker du fuld adgang til alle øvrige artikler i Finans’ abonnementsunivers, kan du helt uforpligtende få 40 dages gratis adgang ved at klikke her.

Læs også
Top job