Gammel Erhverv

»Jeg havde altid, altid, altid ondt i fødderne. Det kan ikke passe, at man skal lide så meget«

31-årige Frederikke Schmidt er ved at starte firmaet Roccamore, der sælger højhælede sko, som skal være rare at gå i. På crowdfunding-siden Kickstarter har hun over den seneste måned indsamlet over 200.000 kr., som skal investeres i endnu flere sko.

31-årige Frederikke Schmidt har stiftet firmaet Roccamore, der sælger højhælede sko, som skal være behagelige at gå i. Foto: Niels Hougaard

Det kan ikke lade sig gøre.

Så kontant lød meldingen fra omverdenen, da Frederikke Schmidt præsenterede sin idé de første mange gange.

»Det provokerede mig og gjorde, at jeg fik blod på tanden,« fortæller hun.

Hendes idé er at kombinere udseende, som man kender det fra høje hæle, med den komfort og støtte, der ofte er i et par flade sko.

Vurderet ud fra tilbagemeldingerne på crowdfunding-siden Kickstarter, hvor de første modeller er sat til salg, kan det måske alligevel godt lade sig gøre.

»Efterspørgslen har været overvældende,« siger Frederikke Schmidt, hvis iværksætterselskab hedder Roccamore.

Folkene bag
  • Iværksætterselskabet Roccamore er stiftet af 31-årige Frederikke Schmidt, som er hovedejer.
  • Medejere er partnerne Line Young Peteri og Jens Karstoft.
  • Frederikke Schmidt er tilknyttet Copenhagen School of Entrepreneurship på CBS i København.
  • Højhælede sko fra Roccamore kommer til at koste i omegnen af 2.000 kr.

For en måned siden udbød hun de første høje hæle på Kickstarter. I skrivende stund har 211 personer spyttet i alt 209.000 kr. i kassen. Ifølge Frederikke Schmidt er der solgt flere end 250 par sko, selvom Roccamores webshop endnu ikke er åbnet.

Pengene skal bruges til at sætte produktionen i system, så de højhælede sko i løbet af næste år kan sælges både i fysiske butikker og på nettet. Produktionen foregår i Spanien.

»Visionen er, at vi skal ligge i hele Europa og have distributører i USA og Asien,« siger Frederikke Schmidt, som dog i første omgang vil koncentrere sig om Danmark og skandinaviske markeder.

Frederikke Schmidt er uddannet skodesigner og har tidligere været kreativ direktør hos en skoproducent i Italien. Det var også her, ideen til projektet opstod.

»Jeg elsker høje hæle og havde dem altid på, fordi det var forventet i modebranchen. Og jeg havde altid, altid, altid ondt i fødderne. Det kan ikke passe, at man skal lide så meget,« siger hun.

Hun gik derfor i gang med at udvikle en ortopædisk sål, der passer til de høje hæle. Sko og såler har siden været afprøvet på en fokusgruppe bestående af kvinder, der går med høje hæle til daglig.

»Hvis et brand laver behagelige sko, så kommunikerer de det ofte igennem designet, der så bliver meget klassisk og måske lidt fodformet. High-fashion-mærker laver derimod smukke sko, der til gengæld nærmest er umulige at gå i og ofte ligner små torturinstrumenter,« siger Frederikke Schmidt.

Denne artikel er en oplåst abonnementsartikel. Ønsker du fuld adgang til alle øvrige artikler i Finans’ abonnementsunivers, kan du helt uforpligtende få 40 dages gratis adgang ved at klikke her.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Få historierne om de iværksættere, der har potentialet til at redefinere dele af dansk erhvervsliv. Få magasinet her
BRANCHENYT
Læs også