Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Dansk design brager frem i udlandet

Danske designvirksomheder har med flotte vækstrater øget milliardeksporten markant i de seneste år. Kombinationen af godt design og stærk forretningssans er en succes, som kan blive begyndelsen på en ny guldalder for dansk design.

Muuto er en af de danske designvirksomheder, som er vokset kraftigt i flere år. Her ses stifterne, Kristian Byrge (tv.) og Peter Bonnen.  Muuto er en af de danske designvirksomheder, som er vokset kraftigt i flere år. Her ses stifterne, Kristian Byrge (tv.) og Peter Bonnen. Foto: Stine Bidstrup

Danske designvirksomheder rider på en nordisk bølge af international succes. Salget af dansk design vokser markant på de udenlandske markeder, og en række firmaer har i de seneste år haft vækstrater på mellem 25 og 50 pct.

»Mange virksomheder har med succes genopfundet den danske designtradition. De kombinerer godt design med en stærk forretningssans og godt købmandskab,« siger Christian Bason, direktør i Dansk Design Center, DCC.

Inden for møbler, belysning og boligtilbehør er det selskaber som Hay, Muuto og Normann Copenhagen, som har usædvanlig høj vækst og sælger langt det meste i udlandet. Men også ure, smykker og briller har fart på eksporten.

»De danske designvirksomheder nyder godt af den massive internationale fokus på det nordiske, både når det gælder design, gastronomi, tv-serier og kriminalbøger. Det spreder sig som ringe i vandet og har hjulpet dansk design ud i verden,« siger trendsforsker og designekspert Mads Arlien-Søborg, indehaver af virksomheden We Made It.

De danske designvirksomheder nyder godt af den massive internationale fokus på det nordiske, både når det gælder design, gastronomi, tv-serier og kriminalbøger.

Mads Arlien-Søborg, Trendforsker og designekspert.

Han tilføjer, at den nye bølge af danske designfirmaer fra begyndelsen har satset benhårdt på at slå igennem internationalt. Samtidig er udtrykket blevet mere multikulturelt end i det klassiske danske design fra guldalderen i 1950’erne.

Der er ingen præcise tal for det samlede omfang og væksten i eksporten af dansk design. Tallene er gemt i den generelle statistik for udvalgte produktgrupper. Men eksporten af dansk design udgør mange mia. kr.

Møbeleksporten alene er i årets første 3 kvartaler steget med 4 pct., og dermed fortsætter de seneste års fremgang.

»Kombinationen af godt design og høj kvalitet har sat Danmark på det globale verdenskort for møbler. Eksporten spænder bredt, men design er vigtigt for vores konkurrenceevne, både når det gælder møbler i mellemklassen og i den dyreste kategori,« siger Flemming Larsen, adm. direktør i Træ- og Møbelindustrien.

Designvirksomheden Muuto A/S, der bl.a. kendes for møbler, er et af de selskaber, som klarer sig bedst. Selskabet har i de seneste år øget omsætningen med 40-50 pct. årligt, og væksten ventes at fortsætte.

»Målet er, at vi også fremover vil vokse med ganske høje tocifrede vækstrater. Sådan er vores forretningsplan, og vi har hidtil leveret efter planen,« siger Kristian Byrge, der sammen med Peter Bonnén er direktør og storaktionær i Muuto A/S.

International fokus og flotte vækstrater giver designerne større selvtillid. De ranker ryggen og tør satse mere.

Christian Bason, Direktør i Dansk Design Center, DCC.

Christian Bason fra DCC vurderer, at design har potentiale til yderligere vækst.

»Dansk design er inde i en selvforstærkende udvikling. International fokus og flotte vækstrater giver designerne større selvtilid. De ranker ryggen og tør satse mere,« siger Christian Bason.

Mads Arlien-Søborg tilføjer, at designvirksomhederne har et lavere prispunkt end de gamle klassikere. Desuden har de en større bredde i porteføljen af produkter.

BRANCHENYT
Læs også