Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Salget af økologi tordner i vejret

Prisnedsættelser på økologiske varer har haft en overraskende stor effekt. Salget af visse varegrupper er femdoblet.

Coop har sænket prisen på økologiske æbler og femdoblet salget.

De danske detailkæder har sænket prisen på økologiske fødevarer, og nu vokser salget så eksplosivt, at det overrasker alle i branchen.

»Salget af økologiske fødevarer vokser lige nu med en hast, der overstiger vores vildeste forventninger,« siger Jens Visholm, food-direktør i Coop.

Detailgiganten sænkede i begyndelsen af januar priserne på økologiske fødevarer i 1.100 butikker i kæderne Fakta, Kvickly og Brugserne. I første omgang blev prisen på frugt og grønt sat ned, og siden fulgte prisen på kød med ned. Effekten på salget har været dramatisk.

»Vi har sat priserne mest ned på store, synlige varer som kartofler og æbler. Eksempelvis er prisen på økologiske æbler sat ned med 30 pct., og effekten har været en femdobling af salget. Det totale salg af frugt og grønt er vokset 40 pct., og vækstraterne har været meget, meget høje i Fakta og Dagli’ Brugsen, hvor det økologiske salg hidtil har været relativt beskedent,« fortæller Jens Visholm.

De lavere priser betyder naturligvis mindre fortjeneste til Coop på hvert solgt æble, men i det store billede giver prisnedsættelsen alligevel økonomisk mening.

»Når omsætningshastigheden stiger, falder vores spild. Det er en meget vigtig faktor, at vi på de måde kan reducere mængden af varer, som kasseres, fordi de er blevet for gamle. Samtidig er det positivt, hvis vi kan få flere af de kunder, der køber økologisk, fordi de generelt er rigtig gode kunder,« påpeger Jens Visholm.

Det er positivt, hvis vi kan få flere af de kunder, der køber økologisk, fordi de generelt er rigtig gode kunder

Jens Visholm, food-direktør i Coop

Coop sænkede for to uger siden prisen på økologisk kød, hvilket omgående har fået salget til at stige 20 pct. Jens Visholm understreger, at der er tale om varige prisfald. De kommende uger sænkes prisen på flere kategorier af økologiske fødevarer.

Andre detailkæder bekræfter, at synlige prisfald på økologi omgående får salget til at eksplodere.

De 108 butikker i discountkæden KIWI sænkede i uge fire prisen på økologisk kød med 20 pct.

»Og salget målt i kroner blev omgående fordoblet. Allerede i september (2014, red.) satte vi prisen på økologisk frugt og grønt ned med 20 pct., og her er salget vokset 35 pct.,« fortæller Carsten Hansen, kædedirektør i KIWI.

Også Dansk Supermarked har oprustet på økologi. Eksempelvis har Føtex jævnligt 25 pct. rabat på økologiske fødevarer, og salget af økologisk kød er vokset 20 pct. i detailkæden.

I Økologisk Landsforening følges udviklingen med begejstring.

»Vi har altid vidst, at salget af økologiske fødevarer er meget prisfølsomt. Alligevel kommer det bag på alle i branchen, at prisnedsættelserne har udløst en så voldsom vækst i salget. Det er utroligt positivt, og for flere typer af økologiske fødevarer kan effekten blive selvforstærkende,« vurderer markedschef Henrik Hindborg, Økologisk Landsforening.

Han peger på, at økonomien i flere af de økologiske driftsgrene hidtil har været belastet af, at omsætningen har været forholdsvis lille.

»Det gælder eksempelvis for salget af økologisk kød, hvor de små mængder har medført, at forarbejdning og logistik har været relativt dyr. Når mængderne stiger, kan tingene tilrettelægges mere optimalt, og enhedsomkostningerne kan sænkes,« siger Henrik Hindborg.

Han glæder sig over, at detailkæderne foreløbig har bedyret, at det ikke bliver de økologiske landmænd, der skal betale regningen for de lavere priser i supermarkederne. Eksempelvis har Coop fastslået, at man accepterer de lavere avancer og ikke sender regningen videre til landmændene.

»Hidtil har detailhandlen haft højere avancer på økologi målt i kroner. Det er der ingen saglig grund til, da det koster det samme for supermarkedet at håndtere et æg uanset, om det er økologisk eller ej. Det er meget positivt, at der nu kommer signaler om en mere retfærdig avancepolitik fra detailhandlen,« mener Henrik Hindborg.

Læs også