Serier
0

Forsikringsselskabets sladre-boks skuffer: Får os ikke til at køre pænere

Alka havde håbet, at bilforsikringskunder ville få færre skader, hvis forsikringsselskabet fik lov til at samle data på deres kørsel. Men det er ikke tilfældet, viser selskabets opgørelser.

Big privacy
Foto: Lars Krabbe

En sladreboks hos bilforsikringskunderne har ikke haft den ventede bonus for forsikringsselskabet Alka. 7.000 bilister, ca. 5 pct. af Alkas bilforsikringskunder, har købt en såkaldt Alka Boks, der samler data på deres kørsel, mod at få 25 pct. rabat på præmien.

Men det har ikke fået dem til at køre pænere.  

»Boksen i sig selv er sandsynligvis ikke nogen motivator,« siger kommunikationsdirektør Lise Agerley.

Alka Boksen måler bl.a. hvor hurtigt og aggressivt, du kører. Anmelder du en skade, og boksen viser, at du selv har fræset for hurtigt, hæves selvrisikoen 1.000 kr. per 5 km/t, du har overhalet fartgrænsen. Forventningen var, at det ville få folk til at køre mere ansvarligt. Men nye opgørelser fra selskabet viser, at boks-kunderne anmelder lige så mange skader som andre kunder. Og siden 2012 har kun fem kunder fået øget selvrisikoen på grund af fart-forseelser.

»Vi havde håbet, at vi kunne påvirke både til større trafiksikkerhed, det er også en del af vores CSR. Vi tænker det ikke som en forretning, men det er klart, at det er heller ikke noget, vi skal tabe penge på,« siger Lise Agerley.

Alka-boksen

Boksen indeholder GPS, der registrerer, hvor hurtigt og hvor aggressivt, du kører.

Selve boksen koster 1.000 kr., derimod sænkes forsikringspræmien 25 pct.

Anmelder du en skade, og boksen viser, at du har kørt for hurtigt, stiger selvrisikoen 1.000 kr. for hver 5 km/t du har kørt for hurtigt.

Ved uheld kan boksen selv alarmere den lokale alarmcentral - i forskellige europæiske lande.

Bliver bilen stjålet, kan man bruge boksen til at lokalisere bilen.

Det får Alka til at hæve præmien, siger hun. I stedet ser selskabet på andre måder at bruge den indsamlede data til at få folk til at køre mere ansvarligt.

»Skal man f.eks. kunne tilmelde sig en service, hvor man får en sms "Du kørte 80 km/t, selv om du kun måtte køre 40 km/t" eller "Du bremser ofte hårdt op..."?,« siger Lise Agerley. 

Alkas eksperimenter med data er ikke en enlig svale - flere forsikringsselskaber overvejer lignende modeller. I det hele taget spås branchen at blive en af de store aftagere af den stigende mængde personlig data, vi skaber via intelligente biler, termostater, fitnessarmbånd.  Endnu er hverken branchen eller danskerne klar til, at data fra vores løbe-app kobles til f.eks. livsforsikringen, siger Lise Agerley. Men Alka ser klare muligheder i det på sigt.

»Der er ingen tvivl om, at data vil fylde mere i forsikringsverdenen. Ting, vi ikke er klar til nu, er vi måske klar til om ti år eller  fem år eller to år. Det går hurtigt, der er mange ting, vi accepterer i dag, som var helt utænkeligt for fem år siden,« siger hun.

Denne artikel er en oplåst abonnementsartikel. Ønsker du fuld adgang til alle øvrige artikler i Finans’ abonnementsunivers, kan du helt uforpligtende få 40 dages gratis adgang ved at klikke her.

BRANCHENYT
Læs også