Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

»Den mest pinlige valgkamp nogensinde«

Den forventede fremgang til Liberal Alliance og Alternativet bør fortælle politikerne, at danskerne gerne vil diskutere visioner og drømme, siger den succesfulde iværksætter Tommy Ahlers.

Hvis drømmerne fra Alternativet og Liberal Alliance går frem, så redder det en ellers ”pinlig” valgkamp, siger den succesfulde tech-iværksætter Tommy Ahlers.

»Det er den mest pinlige valgkamp, jeg nogensinde har set,« siger den 39-årige administrerende direktør i Citrix Danmark, det gamle Podio, der beskæftiger omkring 100.

Den tidligere McKinsey-konsulent startede og solgte to selskaber i løbet af fem år til en samlet sum af over 600 mio. kroner.

Valgkampen har i den grad handlet om ting, der "umuligt kan være vigtige for et samfund som det danske", siger Tommy Ahlers, og peger på debatten om, hvorvidt det kan betale sig at arbejde som et eksempel.

»Lad os nu sige, at vi løser det, så dem, der råber højest i den debat mener, at det nu endelig kan betale sig for alle at arbejde. Flytter det så virkelig noget i samfundet? Hvor meget rigere bliver vi? Jeg tror ikke engang, man kan se det på vores vækst.«

»Det handler jo om, at vi skal have dem med kreativiteten og evnerne til at løfte samfundet. De skaber nye ideer, ny job, ny virksomheder. Og den slags ideer kommer fra folk med uddannelse, erfaring og fornuftige job, hvor de tør tage risiko og innovere. Det kommer nok ikke fra dem, der har været på kontanthjælp i ti år.«

Et andet eksempel er udlændingedebatten, som han vurderer som direkte ”farlig” for Danmark.

»Danmarks problem er jo ikke, at vi har for mange udlændinge. Problemet er, at vi får for få. Vi skal sørge for, at de mest innovative, hårdtarbejdende, talentfulde mennesker ser Danmark som et sted, de gerne vi flytte til. Og vi taber den globale kamp om talent, hvis vi får et imageproblem, hvor der hedder sig, at udlændinge ikke er velkomne i Danmark.«

Vi skal selvfølgelig diskutere, hvordan vi får budgettet til at hænge sammen i en tid, hvor flygtninge strømmer til Europa, men problemet er ”marginalt” i forhold til at debattere, hvordan vi bliver en ”global magnet for talent,” siger han.

»Jeg har prøvet at rekruttere udlændinge mellem 2005 og 2010 og igen mellem 2010 og 2015. Og fra 2010 til 2015 var det meget nemmere. Noget af det skyldes ”Noma-effekten”, at danskerne blev kåret til det lykkeligste folk i verden, og at København løb med prisen som verdens bedste by at leve i. Men det kommer også fra det politiske klima.«

»Jeg er bange for, at vi ødelægger det med den debat, vi har, der handler om at overgå hinanden i stramninger.«

Hvis ikke vi formår at holde på talenter og tiltrække andre, så bliver det væsentligt sværere at forblive et rigt samfund med høj vækst, siger Tommy Ahlers.

Ahlers stod bag et af valgkampens mest kontroversielle indspark, da han i et interview med Finans udtalte, at landets politikere kun ved, hvordan man bruger penge, ”fordi ingen af dem har nogensinde tjent penge til det danske samfund.”

Mere end 2.000 personer delte og likede interviewet alene på Finans’ Facebook-side. I alt nåede artiklen 115.000 på Facebook.

Det viser ifølge Ahlers, at mange ser den politiske debat som ”mangelfuld”.

»Jeg stemmer ikke på Alternativet, fordi deres politik er for drømmeagtig. Men der er jo et signal i, at de står til mere end fem procent. Vi vil gerne have politikere, der tør drømme. De behøver ikke at have opskriften på det hele og alting behøver ikke at være gennemregnet.«

»Vi skal turde diskutere visioner for det danske samfund. Og en vision kan jo ikke være, at indvandrere skal have det dårligere. Det er jo ikke en vision. Hvor er drømmene, hvor er visionerne? Det er nok det, der frustrerer mig mest.«

»Min oprindelige pointe var også, at hvis politikerne havde erfaring med at skabe job og bygge selskaber, så ville de være langt mere bange for den her smålige udlændingediskussion, der skræmmer talenter væk.«

Partierne har i den grad ”undervurderet” danskerne, og ladet valgkampens debatter synke ned i et negativt hul.

»Hvad siger du stop til? Seriøst. Er det jeres kampagne?« siger han med henvisning til kampagnen fra de Konservative, der ser ud til at gå tilbage i forhold til valget i 2011.

»Analysen er grundlæggende forkert. Partierne har lavet overbudspolitik på negative budskaber, og de partier, der står til mest fremgang, er dem, der tør stå mest full-on på at drømme. Man kan diskutere, om de er realistiske eller ej, men de tør drømme. Og det vil folk gerne lytte på.«

»Og hvis fremgangen til Liberal Alliance og Alternativet fortæller politikerne bredt, at de er nødt til at være mere visionære og tage fat i nogle større temaer, så er valgkampen måske ikke helt spildt.«

Denne artikel er en oplåst abonnementsartikel. Ønsker du fuld adgang til alle øvrige artikler i Finans’ abonnementsunivers, kan du helt uforpligtende få 40 dages gratis adgang ved at klikke her.

Læs også