Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Kommuner finder mere afgiftsrod i Atea

Der er flere eksempler på, at Atea ikke har betalt et servicegebyr til indkøbscentral, når it-leverandøren sælger udstyr til offentlige kunder.

Bestikkelsessagen i Atea
Atea husker ikke altid at få betalt et servicegebyr til indkøbscentralen SKI, når it-leverandøren sælger udstyr til det offentlige. Foto: Niels Hougaard

Mens Statens og Kommunernes Indkøbs Service (SKI) venter på en redegørelse fra Atea om afregningen af de såkaldte servicegebyrer, melder Favrskov Kommune sig på banen med endnu et eksempel på, at ikke alt er foregået efter bogen hos nordens største it-leverandør.

Ifølge it-chef Henrik Brix har kommunen fundet ud af, at Favrskovs to klart største indkøb hos Atea gennem de sidste tre år, ikke er blevet indberettet til SKI, sådan som Atea er forpligtet til.

Dermed har Atea heller ikke betalt servicegebyret til SKI på op til 1,5 procent af de 2,7 mio. kr., som indkøbene løber op i.

De 2,7 mio. kr. dækker over indkøb af netværks- og serverudstyr, som blev indkøbt i 2014, oplyser Henrik Brix.

Tidligere har det været fremme, at indkøb for knap 23 mio. kr. i Rudersdal Kommune hos Atea ikke er blevet indberettet og afregnet, og også i Skive Kommune oplyser it-chef Michael Hviid, at man har fundet tegn på uregelmæssigheder, omend der er tale om beskedne beløb.

Servicegebyrerne finansierer SKI, der er en indkøbscentral, som på vegne af offentlige myndigheder indgår rabataftaler med leverandører til det offentlige, og leverandørerne skal selv indberette og afregne servicegebyret med SKI.

I lyset af at vi har en omsætning på næsten 3 mia. kr. med det offentlige i Danmark, synes jeg stadig, det er fair at kalde det enkelte tilfælde.

Morten Felding, direktør i Atea Danmark

Stikprøvekontroller har dog afsløret store uregelmæssigheder, og SKI har derfor indledt en målrettet undersøgelse af Atea, efter at det kom frem, at virksomheden er involveret i en sag om bestikkelse.

SKI frygter, at Atea har bestukket sig til ordrer i det offentlige med SKI-midler, hvilket Atea imidlertid afviser blankt.

Atea har allerede afleveret en redegørelse, hvori firmaet oplyste, at man havde fundet »enkelte tilfælde« af manglende afregning af servicegebyr. Men det har SKI stillet spøgsmålstegn ved og bedt Atea om en ny redegørelse, der skal afleveres senest på fredag.

Ateas danske landechef Morten Felding er ikke i stand til at kommentere sagen fra Favrskov, men ifølge direktøren er der foreløbigt intet, der tyder på, at manglende afregninger er et større problem i Atea:

»I lyset af at vi har en omsætning på næsten 3 mia. kr. med det offentlige i Danmark, synes jeg stadig, det er fair at kalde det enkelte tilfælde«, siger han.

BRANCHENYT
Læs også