Tema
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Fattigmandsbilen der ændrede den globale bilindustri

Indien er fortsat en af verdens dominerede bilproducenter og eksportører med japanske Maruti Suzuki og tyske Audi som de dominerende i de forskellige markeds segmenter.

Bilindustrien på optur?
I maj sidste år stoppede Hindustan Motors produktionen af Indiens stolted i 56 år, bilen Ambassador. I kulissen står Tata Motors klar med deres nylancerede "fattigmandsbil" Tata Nano GenX, der ser ud til at blive modtaget positivt på markedet. Foto: Kevin Frayer/AP Photo

Singapore - En Ambassador var den indiske version af den gamle britiske Morris Oxford. Den var Indiens første hjemmeproducerede bil. Nationens stolthed og et nationalt symbol.

Den lille trinde bil huskes af alle der rejste i Indien fra begyndelsen af 1960erne og frem til begyndelsen af dette århundrede. Den skramlede af sted, lidt stiv i karrosseriet og stærkt forurenende, med hastigheder der på ingen måde gav associationer til Die Autobahn. Det var heller ikke nødvendigt. Den type veje fandtes ikke i Indien i Ambassadorens storhedstid...

BRANCHENYT
Læs også